Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 23.02.2024 |
Zamknięcie zapisów: | 11.03.2024 |
Min. liczba uczestników: | 12 |
Limit miejsc: | 15 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | środa 3.04.2024 | 17:00 - 19:30 |
2. | środa 10.04.2024 | 17:00 - 19:30 |
3. | środa 17.04.2024 | 17:00 - 19:30 |
4. | środa 24.04.2024 | 17:00 - 19:30 |
5. | środa 8.05.2024 | 17:00 - 19:30 |
6. | środa 15.05.2024 | 17:00 - 19:30 |
7. | środa 22.05.2024 | 17:00 - 18:30 |
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
Celem kursu jest zaznajomienie uczestników z coraz śmielej wkraczającą w nasze codzienne życie technologią rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality, AR). Technologia ta polega na nałożeniu na obraz świata realnego obserwowany przez kamerę smartfona (okulary AR) cyfrowo wygenerowanych obiektów takich jak: modele 3D, zdjęcia, filmy czy też audio (https://youtu.be/A9yQj-Sn9gI).
Część z nas nieświadomie już korzysta z tej technologii nakładając filtry w aplikacjach takich jak Instagram. Jednak w tym kursie skupimy się na stworzeniu geowizualizacji w formie modeli 3D prezentujących fragmenty powierzchni ziemskiej w różnych skalach (budynek, osiedle, gmina). Przykładem takich geowizualizacji 3D może być projekt „Korona Gór Polski 3D” (https://youtu.be/E_t8ZU2OtMY), nagrodzony 1. miejscem w konkursie Głównego Geodety Kraju, który Autor kursu opracował wspólnie ze studentami kierunku „Kartografia i geomatyka” w ramach przedmiotu „Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość”.
Geowizualizacje AR w porównaniu z drukiem 3D są o wiele bardziej przyjazne dla środowiska (nie zużywają plastiku i zużywają ułamek energii potrzebnej do wydrukowania modelu 3D), można je wyświetlić w dowolnym miejscu na Ziemi w którym mamy dostęp do Internetu oraz są o wiele bardziej elastyczna na późniejszym etapie aktualizacji, gdyż są to obiekty w pełni cyfrowe.
Tematyka kursu
- miejsce systemu rozszerzonej rzeczywistości (AR) w kontinuum rzeczywistość wirtualność
- sposoby komunikacji człowiek-komputer
- systemy informacji geograficznej (GIS) - ich wykorzystanie w tworzeniu geowizualizacji 3D
- urządzenia umożliwiające wyświetlanie geowizualizacji 3D w technologii AR
- środowiska programowania - standard webXR
- biblioteki umożliwiające implementację technologii AR
- bazy danych przestrzennych i ich przydatność w geowizualizacjach 3D
- ciąg geomatyczny czyli jak stworzyć działającą geowizualizację 3D w systemie AR
- przyszłość rozwoju technologii AR oraz geowizualizacji 3D
Efekty uczenia się
Uczestnik będzie w stanie poprawnie zdefiniować różnice między wiodącymi sposobami komunikacji człowiek-komputer oraz dobrać odpowiednie środowisko programowania służące do stworzenia geowizualizacji 3D w systemie rozszerzonej rzeczywistości. Uczestnik będzie potrafił samodzielnie stworzyć prostą geowizualizację 3D w systemie AR działającą na smartfonie.
Metody pracy
Zajęcia dedykowane są osobom, które nie miały wcześniej styczności z programowaniem oraz narzędziami GIS lub ich doświadczenie w ww. materii jest niewielkie. Wszystkie ćwiczenia będą miały charakter praktyczny i będą wykonywane zdalnie za pośrednictwem platformy Microsoft Teams na własnych komputerach uczestników. Uczestnicy w ramach zajęć wykonają kilka samodzielnych projektów. Ćwiczenia praktyczne będą wykonywane na darmowej platformie Glitch (https://glitch.com) i w oprogramowaniu:
- QGIS (https://qgis.org)
- Blender (https://www.blender.org)
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (12h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
pisemna z części wykładowej oraz projektowa z części praktycznej