Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 23.02.2024 |
Zamknięcie zapisów: | 11.03.2024 |
Min. liczba uczestników: | 25 |
Limit miejsc: | 50 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | środa 3.04.2024 | 17:00 - 18:30 |
2. | środa 10.04.2024 | 17:00 - 18:30 |
3. | środa 17.04.2024 | 17:00 - 18:30 |
4. | środa 24.04.2024 | 17:00 - 18:30 |
5. | środa 8.05.2024 | 17:00 - 18:30 |
6. | środa 15.05.2024 | 17:00 - 18:30 |
7. | środa 22.05.2024 | 17:00 - 18:30 |
8. | środa 29.05.2024 | 17:00 - 17:45 |
Wydział Socjologii
ul. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie stacjonarnej.
Cele kursu
Celem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu zjawiska społecznego określanego mianem kapitał społeczny; rozwinięcie zdolności analizy i powiązań kapitału społecznego z innymi typami kapitałów; identyfikacja kapitału społecznego w organizacjach; analiza deficytów związanych z niedostatkiem kapitału społecznego. Kapitał społeczny i jego podstawowy składnik, jakim jest zaufanie społeczne nabiera coraz większego znaczenia w stosunku do tradycyjnych form kapitału (kapitał ekonomiczny, kapitał ludzki) wpływając na możliwość rozwoju organizacji. Proponuję ekonomiczno-socjologiczne podejście do zagadnienia, ukazujące kapitał społeczny jako zasób inwestycyjny.
Tematyka kursu
Kurs Zarządzanie kapitałem społecznym w organizacjach skierowany jest do osób zainteresowanych szeroko rozumianą problematyką zarządzania grupami, organizacjami. Kurs dostarcza wiedzy teoretycznej i metodologicznej w zakresie identyfikacji, analizy, pomiaru kapitału społecznego, jak również sposobów inwestycyjnego wykorzystania kapitału społecznego.
Teorie kapitału społecznego
Kapitał społeczny a inne formy kapitałów
Ekonomiczna wartość zaufania społecznego
Endogenne i egzogenne czynniki kształtujące wartość kapitału społecznego
Rola kapitału społecznego w redukcji kosztów transakcyjnych i kosztów agencji
Kapitał społeczny a dobra publiczne
Techniki pomiaru kapitału społecznego
Negatywny kapitał społeczny
Efekty uczenia się
Uczestnik zdobędzie wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem społecznym, możliwości jego wzmacniania, kreowania, pokonywania barier w jego rozwoju. Rozwinie zdolność zarządzania grupami, organizacjami z perspektywy korzyści wynikających z przyrostu zaufania społecznego. Zdobędzie umiejętność pomiaru kapitału społecznego, a przez to oszacowania potencjału jego wzrostu. Uzyskana wiedza może posłużyć w rozwiązywaniu praktyczny problemów związanych z funkcjonowaniem grup i organizacji.
Metody pracy
Wykład interaktywny, wykorzystujący materiały wizualne i audio. Ważnym elementem zajęć jest dyskusja, wykład interaktywny zakłada aktywne uczestnictwo słuchaczy, którzy będą proszeni o zapoznawanie się ze wskazanymi pozycjami bibliograficznymi.
Literatura:
Fukuyama, F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barczykowska, A. (2011). Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście. Impuls.
Drucker, P.F. (2000). Zarządzanie w XXI wieku – wyzwania. Muza.
Klimowicz M., Bokajło W. (2010). Kapitał społeczny- interpretacje, impresje, operacjonalizacja.
Growiec K. (2011). Kapitał społeczny. Geneza i społeczne konsekwencje. SWPS Academia.
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (9h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Praca pisemna.