Cele kursu
Celem kursu jest próba odpowiedzi na pytania:
a. Co to jest akceptacja, samoakceptacja, rezygnacja, … ?
b. Co uniemożliwia zaakceptowanie w pełni siebie i innych?
c. Co to jest motywacja z pozycji akceptacji?
d. Jak pozostając przy sobie wspierać innych?
e. Czy akceptacja jest kluczem do dobrego życia, w szczególności:
- do dobrych relacji z innymi ludźmi,
- do wspierających związków,
- do satysfakcjonującej pracy,
- do zdrowia, …
Tematyka kursu
Jak lubić siebie i innych, gdy dostrzegasz niedoskonałości? Jak ufać sobie i innym, mając tyle niespełnionych obietnic? Jak zgodzić się na to, że doświadczamy gniewu, złości albo zazdrość? Jak zaakceptować strach, który nie pozwala działać?
Dokładamy wszelkich starań, aby zmieniać siebie, a jeszcze częściej próbujemy zmieniać innych. Naprawiać, usuwać „braki”, w nadziei na spełnienie oczekiwań, po to, by doświadczyć spokoju, sprawczości i szczęścia zarówno w relacjach z innymi ludźmi jak i z sobą.
W celu budowania coraz bardziej satysfakcjonujących relacji międzyludzkich, których podstawą jest komunikacja oparta o metodę Marshalla B. Rosenberga - Nonviolent Communication (NVC), w trakcie spotkań będziemy dyskutować o:
- O świadomości i uznawaniu mocnych i słabych stron
- O przyjmowaniu niedoskonałości
- O docenianiu
- O troszczeniu się
- O zaufaniu i o akceptacji
- O realizacji ambitnych celów.
W czasie zajęć będziemy pracować z myślami, przekonaniami, z emocjami i strategiami, czyli wszystkim tym, co wpływa na naszą relację z samymi sobą i innymi ludźmi.
Efekty uczenia się
Uczestnik spotkań:
ü Wymienia „mocne i słabe strony” swoje i swoich bliskich
ü Wymienia czynniki niezbędne do uruchomienia procesu akceptacji
ü Rozróżnia: chęć i gotowość
ü Uważnie i aktywnie słucha
ü Opisuje, czym charakteryzuje się motywacja z pozycji akceptacji
ü Wyraża siebie z uważnością na innych.
Metody pracy
Wykład interaktywny z prezentacją multimedialną ilustrowany przykładami, dyskusja wokół ważnych i kontrowersyjnych zagadnień, wspólna analiza przykładów podawanych przez uczestników spotkań.
Egzamin ustny z zakresu stosowania wiedzy poznanej w trakcie spotkań.