Nauki humanistyczne

Antropologia UFO

Prowadzący: prof. UAM dr hab. Agata Stanisz


Cena kursu: 350 zł
Liczba godzin: 23
Forma: kurs stacjonarny
Rodzaj zajęć: ćwiczenia
Język: polski

Informacje podstawowe

Zapisy na ten kurs rozpoczną się w dniu:
poniedziałek, 15.09.2025

Opis kursu

Cele kursu

·         Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi kategoriami analitycznymi w antropologii kulturowej i społecznej poprzez ich zastosowanie do analizy materiału audiowizualnego (filmu SF).

·         Wprowadzenie do antropologicznego myślenia poprzez medium spekulatywne, jakim jest kino SF.

·         Rozwijanie krytycznej refleksji nad relacjami między człowiekiem a nie-ludzkim, technologią, przyszłością i innością.

·         Zachęcenie do eksperymentowania z antropologiczną analizą kultury popularnej oraz refleksji nad współczesnymi mitologiami i imaginarium społecznym.

·         Zainicjowanie namysłu nad antropologią UFO i zjawisk anomalnych jako obszarem badawczym i epistemologicznym.

Tematyka kursu

Czy kino SF może służyć jako narzędzie antropologicznego myślenia? W ramach oferowanych zajęć przyjrzymy się wybranym filmom SF jako przestrzeniom analizy i eksperymentowania z podstawowymi kategoriami antropologicznymi. Zajęcia będą jednocześnie mikrowprowadzeniem do antropologii UFO i zjawisk anomalnych – potraktujemy kino SF jako laboratorium wyobraźni, w którym negocjuje się pojęcia takie jak: inność, technologia, nie-ludzkość, porządek społeczny, epistemologia codzienności czy granice poznania. Na zajęciach nie będziemy pytać „czy kosmici istnieją?”, lecz raczej: co mówi o naszej kulturze fakt, że tak intensywnie ich sobie wyobrażamy? W jaki sposób filmy SF konstruują relacje między ludzkim a nie-ludzkim, naturalnym a sztucznym, znanym a nieznanym? Jak wyobrażenia technologiczne, temporalne czy biologiczne stają się narzędziami krytyki lub reprodukcji społecznych porządków? Wspólnie obejrzymy i przeanalizujemy filmy o różnym statusie kulturowym – od hollywoodzkich widowisk po niskobudżetowe, niszowe produkcje i dzieła eksperymentalne. W ten sposób poznamy także podstawowe narzędzia analizy antropologicznej i etnograficznej, które pozwolą nam lepiej rozumieć nie tylko to, co „obce”, ale i to, co „swojskie”.

Tematyka konwersatorium obejmuje m.in.:

·         inność i granice człowieczeństwa

·         technologia i infrastruktura jako aktanci społeczni

·         temporalność i wyobrażenia przyszłości

·         ciało, mutacja, hybrydyczność

·         ontologie nie-ludzkie

·         wiedza lokalna vs. wiedza ekspercka

·         porządki kosmiczne i społeczne

·         wyobraźnia jako narzędzie krytyczne

Część spotkań w trybie 135-minutowym przybierze formę krótkich wykładów wprowadzających, połączonych z projekcjami wybranych filmów SF (w tym także mockumentów), autorstwa takich twórców jak Michael Madsen, Olantunde Osunsanmi, Neill Blomkamp, Gareth Edwards czy James Cameron. Pozostałe zajęcia, realizowane w trybie klasycznym (90-minutowym), poświęcone będą krytycznej analizie obejrzanych materiałów, pracy z tekstami teoretycznymi, dyskusjom oraz ćwiczeniom o charakterze spekulatywnym.

Efekty uczenia się

Wiedza:

·         Słuchacze znają i rozumieją wybrane, podstawowe pojęcia oraz podejścia teoretyczne w antropologii kulturowej i społecznej.

·         Słuchacze mają podstawową wiedzę na temat antropologicznej analizy zjawisk współczesnych, w tym wyobrażeń o inności, technologii, nie-ludzkości i przyszłości.

·         Słuchacze rozumieją znaczenie filmów SF jako narzędzi kulturowej refleksji i krytyki społecznej.

 

Umiejętności:

·         Słuchacze potrafią samodzielnie analizować dzieła kultury popularnej (filmy SF) z wykorzystaniem podstawowych narzędzi antropologicznych.

·         Słuchacze potrafią formułować antropologiczne pytania badawcze dotyczące wyobrażeń, praktyk i znaczeń społecznych obecnych w kinie spekulatywnym.

·         Słuchacze potrafią pracować z materiałem audiowizualnym w sposób analityczny i krytyczny, a także prezentować własne refleksje w formie ustnej i pisemnej.

Kompetencje społeczne:

·         Słuchacze są gotowi do prowadzenia dyskusji na tematy dotyczące współczesnych zjawisk kulturowych i społecznych z wykorzystaniem perspektywy antropologicznej.

·         Słuchacze dostrzegają znaczenie spekulatywnego i krytycznego myślenia dla rozumienia kultury oraz procesów społecznych.

·         Słuchacze wykazują otwartość na wielość ontologii, form wiedzy i światopoglądów obecnych we współczesnych społeczeństwach.

Metody pracy

projekcje audiowizualne, wykład kontekstowy, praca z tekstami, nad studiami przypadków, dyskusja, burza mózgów i metoda warsztatowo-ćwiczeniowa, praca w grupie i podgrupach.

Ponadto słuchacze będą zobowiązani do wykonywania zadań domowych – zaznajomienie się z uzupełniającymi materiałami audiowizualnymi, wybranymi tekstami naukowymi i popularnonaukowymi.

Ukończenie kursu

Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.


Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.

Opłata za egzamin końcowy: 100 zł

Forma pisemna – przygotowanie 3-5 stronicowego eseju (lub innej formy tekstowej) utrzymanego w stylu soft science fiction lub etnografii spekulatywnej (z dopuszczalną, ograniczoną współpracą z SI).

Terminy zajęć

Lp. Data Godzina
1. czwartek, 30.10.2025 17:00 - 19:15
2. piątek, 07.11.2025 17:00 - 19:15
3. piątek, 14.11.2025 17:00 - 18:30
4. piątek, 21.11.2025 17:00 - 19:15
5. piątek, 28.11.2025 17:00 - 18:30
6. wtorek, 02.12.2025 17:00 - 18:30
7. piątek, 05.12.2025 17:00 - 19:15
8. piątek, 12.12.2025 17:00 - 18:30
9. piątek, 19.12.2025 17:00 - 19:15

Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań

Ten serwis używa plików „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.