Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 25.02.2022 |
Zamknięcie zapisów: | 14.03.2022 |
Min. liczba uczestników: | 20 |
Limit miejsc: | 30 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | wtorek 29.03.2022 | 17:45 - 20:00 |
2. | wtorek 5.04.2022 | 17:45 - 20:00 |
3. | wtorek 12.04.2022 | 17:45 - 20:00 |
4. | wtorek 19.04.2022 | 17:45 - 20:00 |
5. | wtorek 26.04.2022 | 17:45 - 20:00 |
6. | wtorek 17.05.2022 | 17:45 - 20:00 |
Wydział Psychologii i Kognitywistyki
ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
- Dostarczenie podstawowej wiedzy o przebiegu i efektach procesu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa (od okresu niemowlęcego do okresu szkolnego),
- Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o czynnikach powodzenia i czynnikach ryzyka zakłóceń procesu rozwoju i zaburzeń funkcjonowania w kolejnych okresach rozwoju
- Uwrażliwienie na wyzwania związane z funkcjonowaniem dziecka w różnych okresach życia, wzbudzenie refleksji wokół rozwoju własnego i innych ludzi
- Rozwijanie kompetencji adekwatnego wspomagania dzieci w procesie rozwoju dzięki rozumieniu specyfiki procesów rozwojowych
- Uczestnictwo w tym kursie może mieć swoją kontynuację w ramach kursu: Psychologia rozwoju człowieka w okresie dorastania (w kolejnym trymestrze)
Tematyka kursu
Dotyczy podstawowych pojęć z obszaru psychologii rozwoju tj.: zmiana rozwojowa, kryzys rozwojowy, charakterystyka etapów rozwoju, czynniki rozwoju, wspomaganie rozwoju
Rozwój, co to takiego, jak przebiega rozwój w okresie dzieciństwa, jak można go wspomagać
- Zmiany rozwojowe okresu dzieciństwa
- Kryzysy rozwojowe – dlaczego są normą w rozwoju i dlaczego są potrzebne?
- Dzieciństwo jako czas kładzenia fundamentów – dlaczego dzieciństwo jest takie ważne?
- Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w dzieciństwie
- Kultura czy natura – co ma większy wpływ?
- Rola dorosłych we wspieraniu dzieci w rozwoju
-
Okres prenatalny i niemowlęcy w rozwoju człowieka (do końca 1 roku życia):
- Podstawowe zadania rozwojowe
- Przywiązanie. Rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju
- Analiza obszarów zmian w niemowlęctwie i wzajemnych między nimi powiązań
- Niemowlęctwo jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów – wspieranie ufności
-
okres wczesnego dzieciństwa (2 – 3 rok życia)
- Zadania rozwojowe okresu wczesnego dzieciństwa
- Kryzys trzeciego roku życia
- Analiza obszarów zmian we wczesnym dzieciństwie i wzajemnych między nimi powiązań
- Wczesne dzieciństwo jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów – wspieranie autonomii
- Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju we wczesnym dzieciństwie
wiek przedszkolny (3/4 – 6/7 lat)
- Zadania rozwojowe w wieku przedszkolnym
- Zabawa, jako najważniejsza forma działalności
- Myślenie dziecka w wieku przedszkolnym oraz pierwsze próby rozumienia świata
- Analiza obszarów zmian w wieku przedszkolnym i wzajemnych między nimi powiązań
- Wiek przedszkolny jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów – wspieranie inicjatywy
- Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w wieku przedszkolnym
wiek szkolny (6/7 – 10/12 lat)
- Zadania rozwojowe okresu wczesnoszkolnego
- Kryzys siódmego roku życia a gotowość szkolna
- Gotowość do czytania, pisania i liczenia – analiza możliwości dziecka
- Gotowość do bycia uczniem – analiza sytuacji szkolnej
- Dopasowanie między możliwościami dziecka a wymaganiami szkoły
- Nauka, jako najważniejsza forma działalności w wieku szkolnym
- Rozwój myślenia w wieku szkolnym
- Analiza obszarów zmian w wieku szkolnym i wzajemnych między nimi powiązań
- Wiek szkolny jako wyzwanie dla rodziców, opiekunów i nauczycieli – wspieranie poczucia kompetencji
- Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w wieku szkolnym
Efekty uczenia się
Po zakończeniu kursu uczestnik:
- Zna centralne zjawiska rozwoju dziecka w okresie dzieciństwa
- Potrafi omówić czynniki warunkujące przebieg procesu rozwoju w okresie dzieciństwa
- Potrafi rozpoznać symptomy prawidłowego i nieprawidłowego przebiegu procesu rozwoju charakterystyczne dla kolejnych faz okresu dzieciństwa
- Potrafi wskazać potencjalne trudności w pomyślnym przebiegu procesu rozwoju dziecka
- rozumie zależności między sposobem funkcjonowania dziecka a jego środowiskiem społeczno-kulturowym
- posiada orientację w podstawowych pojęciach psychologii rozwoju człowieka oraz dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania tej wiedzy na rzecz wspomagania rozwoju dzieci
- dostrzega konieczność zdobywania i modyfikowania posiadanej wiedzy o procesie rozwoju człowieka oraz podnoszenia swoich kompetencji w odniesieniu do wykorzystania tej wiedzy w praktyce
Metody pracy
miniwykład z prezentacją multimedialną, praca z tekstem, analiza materiałów filmowych, dyskusja, praca w grupach
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (11h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Test pisemny- test wiedzy i rozumienia.