Nagłówek Uniwersytetu Otwartego UAM

Nauki społeczne

Co warto wiedzieć o rozwoju dziecka?- krótki, praktyczny kurs psychologii rozwoju

Prowadzący: dr Karolina Appelt


Liczba godzin: 16


Cena kursu: 210,00 zł


Forma zajęć: ćwiczenia


Język: polski


Udostępnij

Podstawowe informacje

Informacje o zapisach
Rozpoczęcie zapisów: 22.02.2021
Zamknięcie zapisów: 15.03.2021
Min. liczba uczestników: 20
Limit miejsc: 30

Zapisy na ten kurs
zostały zakończone.

Terminy i miejsca zajęć

Lp. Data Godzina
1. wtorek 30.03.2021 18:00 - 19:30
2. wtorek 13.04.2021 18:00 - 19:30
3. wtorek 20.04.2021 18:00 - 19:30
4. wtorek 27.04.2021 18:00 - 19:30
5. wtorek 4.05.2021 18:00 - 19:30
6. wtorek 11.05.2021 18:00 - 19:30
7. wtorek 18.05.2021 18:00 - 19:30
8. wtorek 25.05.2021 18:00 - 19:30

Zajęcia prowadzone zdalnie.

Tryb zdalny z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Informacje dotyczące programu kursu

Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.

 

Cele kursu

  • Dostarczenie podstawowej wiedzy o przebiegu i efektach procesu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa (od okresu niemowlęcego do okresu szkolnego),
  • Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o czynnikach powodzenia i czynnikach ryzyka zakłóceń procesu rozwoju i zaburzeń funkcjonowania w kolejnych okresach rozwoju
  • Uwrażliwienie na wyzwania związane z funkcjonowaniem dziecka w różnych okresach życia, wzbudzenie refleksji wokół rozwoju własnego i innych ludzi
  • Rozwijanie kompetencji adekwatnego wspomagania dzieci w procesie rozwoju dzięki rozumieniu specyfiki procesów rozwojowych
  • Uczestnictwo w tym kursie może mieć swoją kontynuację w ramach kursu: Psychologia rozwoju człowieka w okresie dorastania (w kolejnym trymestrze)

Tematyka kursu

Dotyczy podstawowych pojęć z obszaru psychologii  rozwoju tj.: zmiana rozwojowa, kryzys rozwojowy, charakterystyka etapów rozwoju, czynniki rozwoju, wspomaganie rozwoju

 

Rozwój, co to takiego, jak przebiega rozwój w okresie dzieciństwa, jak można go wspomagać

  • Zmiany rozwojowe okresu dzieciństwa
  • Kryzysy rozwojowe – dlaczego są normą w rozwoju i dlaczego są potrzebne?
  • Dzieciństwo jako czas kładzenia fundamentów – dlaczego dzieciństwo jest takie ważne?
  • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w dzieciństwie
  • Kultura czy natura – co ma większy wpływ?
  • Rola dorosłych we wspieraniu dzieci w rozwoju
  • Okres prenatalny i niemowlęcy w rozwoju człowieka (do końca 1 roku życia):


    • Podstawowe zadania rozwojowe
    • Przywiązanie. Rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju
    • Analiza obszarów zmian w niemowlęctwie i wzajemnych między nimi powiązań
    • Niemowlęctwo jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów – wspieranie ufności
    Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w pierwszej fazie rozwoju
  • okres wczesnego dzieciństwa (2 – 3 rok życia)

    • Zadania rozwojowe okresu wczesnego dzieciństwa
    • Kryzys trzeciego roku życia
    • Analiza obszarów zmian we wczesnym dzieciństwie i wzajemnych między nimi powiązań
    • Wczesne dzieciństwo jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów – wspieranie autonomii
    • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju we wczesnym dzieciństwie

    wiek przedszkolny (3/4 – 6/7 lat)

    • Zadania rozwojowe w wieku przedszkolnym
    • Zabawa, jako najważniejsza forma działalności
    • Myślenie dziecka w wieku przedszkolnym oraz pierwsze próby rozumienia świata
    • Analiza obszarów zmian w wieku przedszkolnym i wzajemnych między nimi powiązań
    • Wiek przedszkolny jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów – wspieranie inicjatywy
    • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w wieku przedszkolnym

    wiek szkolny  (6/7 – 10/12 lat)                

    • Zadania rozwojowe okresu wczesnoszkolnego
    • Kryzys siódmego roku życia a gotowość szkolna
    • Gotowość do czytania, pisania i liczenia – analiza możliwości dziecka
    • Gotowość do bycia uczniem – analiza sytuacji szkolnej
    • Dopasowanie między możliwościami dziecka a wymaganiami szkoły
    • Nauka, jako najważniejsza forma działalności w wieku szkolnym
    • Rozwój myślenia w wieku szkolnym
    • Analiza obszarów zmian w wieku szkolnym i wzajemnych między nimi powiązań
    • Wiek szkolny jako wyzwanie dla rodziców, opiekunów i nauczycieli – wspieranie poczucia kompetencji
    • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w wieku szkolnym

Efekty kształcenia

Po zakończeniu kursu uczestnik:

  • Zna centralne zjawiska rozwoju dziecka w okresie dzieciństwa
  • Potrafi omówić czynniki warunkujące przebieg procesu rozwoju w okresie dzieciństwa
  • Potrafi rozpoznać symptomy prawidłowego i nieprawidłowego przebiegu procesu rozwoju charakterystyczne dla kolejnych faz okresu dzieciństwa
  • Potrafi wskazać potencjalne trudności w pomyślnym przebiegu procesu rozwoju dziecka
  • rozumie zależności między sposobem funkcjonowania dziecka a jego środowiskiem społeczno-kulturowym
  • posiada orientację w podstawowych pojęciach psychologii rozwoju człowieka oraz dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania tej wiedzy na rzecz wspomagania rozwoju dzieci
  • dostrzega konieczność zdobywania i modyfikowania posiadanej wiedzy o procesie rozwoju człowieka oraz podnoszenia swoich kompetencji w odniesieniu do wykorzystania tej wiedzy w praktyce 

Metody pracy

miniwykład z prezentacją multimedialną, praca z tekstem, analiza materiałów filmowych, dyskusja, praca w grupach


Informacje o egzaminie

Informacja:
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (10h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.

Cena egzaminu: 100,00 zł

Test pisemny.