Nagłówek Uniwersytetu Otwartego UAM

Nauki prawno-społeczne

Dawne zabawki i zabawy dziecięce

Prowadzący: prof. zw. dr hab. Dorota Żołądź-Strzelczyk, dr Katarzyna Kabacińska-Łuczak


Liczba godzin: 30


Cena kursu: 280,00 zł


Forma zajęć: wykłady


Język: polski


Udostępnij

Podstawowe informacje

Informacje o zapisach
Rozpoczęcie zapisów: 1.02.2017
Zamknięcie zapisów: 20.02.2017
Min. liczba uczestników: 25
Limit miejsc: 30

Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.

Terminy i miejsca zajęć

Lp. Data Godzina
1. środa 22.03.2017 17:00 - 19:15
2. środa 29.03.2017 17:00 - 19:15
3. środa 5.04.2017 17:00 - 19:15
4. środa 12.04.2017 17:00 - 19:15
5. środa 19.04.2017 17:00 - 19:15
6. środa 26.04.2017 17:00 - 19:15
7. środa 10.05.2017 17:00 - 19:15
8. środa 17.05.2017 17:00 - 19:15
9. środa 24.05.2017 17:00 - 19:15
10. środa 31.05.2017 17:00 - 19:15

Wydział Studiów Edukacyjnych
ul. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań

Informacje dotyczące programu kursu

Cele kursu

- zapoznanie odbiorców z dawnymi zabawkami i zabawami dziecięcymi;

- ukazanie ponadczasowości zabawek i zabaw dziecięcych;

- przedstawienie zmienności form i sposobów produkcji i dystrybucji zabawek dziecięcych

Tematyka kursu

- Dawna i współczesna teoria pedagogiczna o zabawach i zabawkach - pojęcie i typologia zabaw i zabawek - funkcje zabawy i zabawek - poglądy na rolę zabawy i zabawek w życiu dziecka od starożytności do współczesności;

-  Rodzaje zabawek, zabawki w poszczególnych okresach dziejów ludzkości - najstarsze zabawki (odkrycia archeologiczne, przekazy pisane) - zabawki dzieci od starożytności do współczesności - zróżnicowanie zabawek – wiekowe, stanowe;

- Sposoby wytwarzania zabawek w dawnych czasach – zabawki drewniane, gliniane, szmaciane, warsztaty wytwórcze - projektowanie zabawek - współczesne sposoby wytwarzania zabawek;

- Zabawy zróżnicowane wiekowo – zabawy małych dzieci - grzechotka – funkcje zabawki od magicznej do ludycznej - grzechotki z polskich zbiorów archeologicznych - zabawy małych dzieci – bulki-bańki, cienie, klaskanie i inne - współczesne zabawy małych dzieci;

- Zabawy dziewczynek - rodzaje zabawek – lalka, naczynia kuchenne, meble - lalka od starożytności do współczesności – od łątki do Barbie - socjalizacyjna funkcja zabawy lalką, w dom;

- Zabawy chłopców - rodzaje zabaw chłopięcych - wojskowe, jazda na koniu, - ewolucja zabawki - konia – od kija do współczesnych koni dla dzieci - zabawa w strzelanie;

- Zabawy zręcznościowe - rodzaje gier i zabaw zręcznościowych - piłka jako rekwizyt gier i zabaw – piłka w dawnych przekazach źródłowych - gry – kręgle, palant, bilbokiet, wolant - inne zabawy – toczenie obręczy/ kulanie felgi, chodzenie na szczudłach/na krukwiach - zabawa bąkiem - zabawa latawcem;

- Zabawy ruchowe – znaczenie ruchu w życiu dziecka - rodzaje zabaw ruchowych – w domu, na powietrzu - bieganie - chowanego - ciuciubabka - huśtanie - skakanie, fikanie, koziołkowanie - zabawy w kółku;

- Zabawy zimowe - jazda na sankach - na lodzie - zabawa śniegiem – śnieżki, bałwan

Efekty kształcenia

- odbiorca potrafi wskazać ponadczasowy charakter zabawek i zabaw dziecięcych;

- uczestnik umie nazwać dawne zabawy dziecięce, pokazać ich przemiany kulturowe;

- słuchacz zna funkcje, klasyfikacje i role zabawek i zabaw w rozwoju dziecka;

Metody pracy

- wykład

- zajęcia praktyczne

- praca ze źródłem


Informacje o egzaminie

Informacja:
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (18h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.

Dla tego kursu nie wprowadzono jeszcze informacji o egzaminie końcowym.