Kursy językowe

Jak mówić po angielsku bez akcentu, płynnie i z humorem

Prowadzący: dr Augustyn Surdyk


Cena kursu: 620 zł
Liczba godzin: 30
Forma: kurs stacjonarny
Rodzaj zajęć: laboratorium
Język: polski/ angielski

Informacje podstawowe

Zapisy na ten kurs rozpoczną się w dniu:
poniedziałek, 15.09.2025

Opis kursu

Cele kursu

Parafrazując tytuł znanego filmu W. Allena: „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wymowie i płynności w języku angielskim, ale baliście się zapytać”. Celem kursu jest praca nad poprawieniem płynności, rytmu, przycisku i intonacji w brytyjskiej odmianie języka angielskiego oraz korekta najczęstszych błędów w wymowie angielskiej popełnianych przez Polaków, a także obnażenie powszechnych, związanych z nią błędnych przekonań. Ponadto kurs zakłada zaznajomienie uczestników z najważniejszymi różnicami w wymowie brytyjskiej i amerykańskiej oraz udzielenie odpowiedzi na wszystkie nurtujące uczestników pytania dotyczące wymowy oraz jej związków z pisownią (m.in. homofony, homografy). Kurs skierowany jest do osób posługujących się językiem angielskim przynajmniej na poziomie A1 (początkujący) lecz również bardziej zaawansowanych w myśl „Czasem nie musisz rozumieć tego co czytasz, byle byś czytał/-a poprawnie, żeby Ciebie zrozumieli!”.

Tematyka kursu

Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:

1) wprowadzenie do transkrypcji fonetycznej – jak samodzielnie odczytać w słowniku wymowę danego słowa,

2) prezentacja najważniejszych niemych liter z przykładami,

3) korekta najczęstszych błędów w wymowie angielskiej popełnianych przez Polaków,

4) wprowadzenie do najważniejszych różnic między brytyjską i amerykańską odmianą języka angielskiego,

5) zaznajomienie uczestników z zasadami użycia i funkcjonowania połączeń międzywyrazowych w celu wyeliminowania zbędnych pauz miedzy wyrazami,

6) zaznajomienie uczestników z zasadami użycia i funkcjonowania redukcji samogłosek w nieakcentowanych i słabo akcentowanych sylabach w języku angielskim (dźwięk „schwa”) oraz z innymi mechanizmami zachodzącymi miedzy sąsiadującymi dźwiękami,

7) ćwiczenia w zakresie rytmu, przycisku i intonacji,

8) wskazanie źródeł służących do dalszego samodoskonalenia się.

Efekty uczenia się

Po ukończeniu kursu uczestnik potrafi poprawnie fonetycznie i płynnie czytać i wypowiadać teksty o średnim i wysokim stopniu trudności, świadomie używa połączeń międzywyrazowych (tzw. linking sounds) oraz redukcji samogłosek w nieakcentowanych i słabo akcentowanych sylabach. Uczestnik potrafi również samodzielnie odczytać transkrypcję fonetyczną wyrazów w słowniku, rozpoznać nieme litery (tzw. silent letters) oraz odróżnić wymowę brytyjską od amerykańskiej.

Metody pracy

Ćwiczenia w laboratorium językowym oparte na czytaniu, słuchaniu i powtarzaniu żartobliwych tekstów, łamaczy językowych (ang. tongue twisters), skeczów (humor brytyjski, m.in. Monty Python’s Flying Circus, Fawlty Towers [Hotel Zacisze]), gier słownych i limeryków, ilustrowane licznymi i powszechnie znanymi przykładami z popkultury. Praca w parach, grupach oraz korekta i pomoc ze strony wykładowcy. Dobór i kolejność pracy z poszczególnymi tekstami opiera się na progresji od pojedynczych zdań, monologów, krótkich dialogów i humorystycznych wierszyków z elementami aliteracji do rozbudowanych dialogów o zróżnicowanej dynamice najbardziej zbliżonej do naturalnej konwersacji. Prowadzący udostępnia wszystkie potrzebne materiały (zarówno teksty, jak i materiały multimedialne) w wersjach cyfrowych.

1.      Janicki, K., (1995). Elements of British and American English, Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW

2.      Nadstoga, Z.; Sobkowiak, W.; Stefańska, M. (1994). Limericks. O limerykach i języku angielskim pół żartem, pół serio, Włocławek: Altravox Press

3.      O’Connor, J.D.; Fletcher, C. (1991). Sounds English, Singapore: Longman

4.      Reszkiewicz, A. (2005). Correct Your English Pronunciation, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

5.      Sobkowiak, W. (2001). English Phonetics for Poles, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie

6.      Swan, M. (1993). Practical English Usage, Hong Kong: Oxford University Press

7.      Vaughan-Rees, M. (1994). Rhymes and Rhythm. A Poem-based Course for English Pronunciation, Hong Kong: Macmillan Publishers Ltd.

8.      Watcyn-Jones P., (2000). Fun Class Activities Book 1 & 2. Games and Activities for Teachers, Spain: Pearson Education Ltd & Penguin Books Ltd.

9.      Wells, J.,C. (1993). Longman Pronunciation Dictionary, Hong Kong: Longman Group UK Limited

Ukończenie kursu

Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.


Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.

Opłata za egzamin końcowy: 100 zł

Zaliczenie kursu w formie egzaminu ustnego polega na poprawnym odczytaniu wybranego, omówionego z wykładowcą i przećwiczonego wcześniej podczas zajęć tekstu lub kilku krótszych tekstów (wierszyków, łamaczy językowych, limeryków, skeczów) o długości minimum trzydziestu wersów.

Terminy zajęć

Lp. Data Godzina
1. sobota, 08.11.2025 14:15 - 19:15
2. sobota, 15.11.2025 16:00 - 19:15
3. sobota, 22.11.2025 16:00 - 19:15
4. sobota, 29.11.2025 16:00 - 19:15
5. sobota, 06.12.2025 16:00 - 19:15
6. sobota, 13.12.2025 16:00 - 19:15
7. sobota, 20.12.2025 14:15 - 17:30

Wydział Neofilologii
al. Niepodległości 4; 61-874 Poznań

Ten serwis używa plików „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.