Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 25.02.2022 |
Zamknięcie zapisów: | 14.03.2022 |
Min. liczba uczestników: | 18 |
Limit miejsc: | 22 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | poniedziałek 28.03.2022 | 16:45 - 19:45 |
2. | poniedziałek 4.04.2022 | 16:45 - 19:45 |
3. | poniedziałek 25.04.2022 | 16:45 - 19:45 |
4. | poniedziałek 9.05.2022 | 16:45 - 19:45 |
Wydział Psychologii i Kognitywistyki
ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie stacjonarnej.
Cele kursu
- Poszerzenie wiedzy na temat specyfiki przebiegu rozwoju człowieka w okresie dorastania – co i jak się zmienia oraz jakie są tego konsekwencje.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników sprzyjających oraz czynników ryzyka w okresie adolescencji – jak rozumieć sytuację nastolatków, jak „czytać” potencjał i rozpoznawać trudności.
- Wzbudzenie refleksji nad rolą i zadaniami dorosłych (rodziców i nauczycieli) wspierających rozwój nastolatków oraz zwiększenie gotowości do poszukiwania konstruktywnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych z nastolatkiem – jak mądrze wspierać nastolatków i jak wspierać samego siebie w kontakcie z nastolatkiem.
- Wzbudzenie refleksji nad znaczeniem adolescencji dla funkcjonowania w kolejnych okresach życia – dorastanie jako pomost między dzieciństwem i dorosłością, co to znaczy być dorosłym i dojrzałym.
Tematyka kursu
W trakcie zajęć zwrócimy uwagę na najważniejsze wyzwania rozwojowe w okresie dorastania, w aspekcie funkcjonowania bio-psycho-społecznego oraz będziemy wspólnie rozpoznawać potencjał i trudności w adolescencji, a także poszukiwać kierunków i sposobów wspierania nastolatków.
- Specyfika wczesnej i późnej adolescencji – okres poczwarki i motyla.
- Konsekwencje dojrzewania biologicznego w sferze funkcjonowania myślenia, emocji i relacji społecznych
- Nowe formy myślenia (myślenie formalne, myślenie refleksyjne, introspekcja) i jego ograniczenia (egocentryzm nastolatków, intelektualny egocentryzm, pryncypializm, autorytaryzm, idealizowanie)
- Kim jestem i kim chcę się stawać - kształtowanie tożsamości, statusy tożsamości, tożsamość negatywna
- Relacje społeczne nastolatków: z rodzicami, nauczycielami i rówieśnikami – dynamika relacji, znaczenie relacji dla rozwoju, obszary ryzyka i trudności w relacjach.
Efekty kształcenia
Uczestnik: (1) posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w okresie dorastania, w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym, (2) potrafi wykorzystać wiedzę o rozwoju nastolatka do analizowania zjawisk psychologicznych obserwowanych w naturalnych sytuacjach w domu, szkole, (3) jest świadomy potencjału i trudności związanych z okresem dorastania (5) aktywnie i świadomie poszukuje konstruktywnych form wspierania rozwoju nastolatków oraz samego siebie w tym procesie.
Metody pracy
Wykład interaktywny z prezentacją multimedialną ilustrowany przykładami, dyskusja wokół ważnych i kontrowersyjnych problemów, możliwość wspólnej analizy przykładów podawanych przez uczestników.
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (10h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Test pisemny.