Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 25.02.2022 |
Zamknięcie zapisów: | 8.03.2022 |
Min. liczba uczestników: | 18 |
Limit miejsc: | 22 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | czwartek 31.03.2022 | 17:30 - 19:45 |
2. | czwartek 7.04.2022 | 17:30 - 19:45 |
3. | czwartek 14.04.2022 | 17:30 - 19:45 |
4. | czwartek 21.04.2022 | 17:30 - 19:45 |
5. | czwartek 28.04.2022 | 17:30 - 19:45 |
6. | czwartek 5.05.2022 | 17:30 - 19:45 |
7. | czwartek 12.05.2022 | 17:30 - 19:45 |
8. | czwartek 19.05.2022 | 17:30 - 19:45 |
9. | czwartek 26.05.2022 | 17:30 - 19:45 |
10. | czwartek 2.06.2022 | 17:30 - 19:45 |
Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
Celem kursu jest wskazanie nowych metod wykorzystywanych w badaniach odnoszących się do kryzysem klimatycznego, które wytwarzane są w ramach współczesnych projektów międzynarodowych: “Mississippi. An Anthropocene River” (HKW, Max Planck Institute) i “Feral Atlas. The More-than-Human Anthropocene” (Aarhus University). Projekty te łączą badania akademickie z praktykami lokalnymi, artystycznymi, społecznymi i kulturowymi.
Podczas kursu uczestnicy dokonają analizy dedykowanych projektom platform cyfrowych pod kątem ich budowy, opublikowanych działań; zaangażowanych instytucji, artystów, organizacji; stosowanych metod i podejść badawczych. Analizę platformy uzupełni przegląd literatury odnoszącej się do obydwu projektów, związanej z teoriami posthumanistycznymi, dekolonialnymi i krytycznymi badaniami nad antropocenem.
Tematyka kursu
Celem projektów takich jak omawiane podczas kursu “Mississippi.” i “Feral Atlas”, jest wytwarzanie nowych metod badawczych odnoszących się do problemów kryzysu klimatycznego. Praktyki te w różny sposób odwołują się do koncepcji antropocenu jako obecnej epoki geologicznej, w której największą sprawczość za zmiany w ekosystemach Ziemi przypisuje się działalności człowieka; publikują efekty prowadzonych działań na specjalnie zaprojektowanych platformach cyfrowych; włączają wiedzę lokalną, praktyki community-based i art-based research; a także usiłują wykraczać poza zachodnie sposoby wytwarzania wiedzy.
„Mississippi.” został zrealizowany w obrębie pięciu stacji terenowych zlokalizowanych wzdłuż rzeki Mississippi w Stanach Zjednoczonych w 2019 roku. „Feral Atlas” to interaktywne archiwum cyfrowe, efekt pięcioletniego projektu kuratorskiego przeprowadzonego w ramach rezydencji w Aarhus University Research on the Anthropocene przez Annę Lowenhaupt Tsing, Jennifer Deger, Aldera Kelemana Saxenę i Feifei Zhou.
Przyjrzenie się projektom pozwoli odpowiedzieć na pytania: Dlaczego wobec kryzysu klimatycznego potrzeba nowych metod badawczych? Jakie nowe podejścia widoczne są w omawianych projektach? Co oferują te podejścia i jakie zagrożenia się z nimi wiążą?
Wiedza teoretyczna zdobywa podczas kursu zostanie sprawdzona w praktyce – w ramach pracy grupowej nad propozycją rozwiązania wybranego ekologicznego problemu lokalnego.
Efekty uczenia się
Uczestnik kursu:
- Potrafi rozpoznać współczesne metody i narzędzia służące badaniom nad kryzysem klimatycznym.
- Zna i rozumie znaczenie kontekstów historycznych towarzyszących powstawaniu dyscyplin zajmujących się badaniami nad kryzysem klimatycznym.
- Zna i rozumie znaczenie teorii posthumanistycznych i dekolonialnych w wytwarzaniu nowych metodologii i metod odnoszących się do kryzysu klimatycznego.
- Zna założenia i dyskursy krytyczne związane z koncepcją Antropocenu.
- Zna i rozumie znaczenie włączania pozazachodnich modeli wytwarzania wiedzy do współczesnych praktyk związanych z problemami kryzysu klimatycznego oraz zagrożenia związane z tymi praktykami.
- Potrafi dokonać krytycznej analizy praktyk kulturotwórczych odnoszących się do problemów kryzysu klimatycznego.
- Potrafi zagadnienia teoretyczne przenosić na propozycje praktyk odnoszących się do lokalnych problemów ekologicznych.
Metody pracy
Kurs został podzielony na dwie części. W pierwszej części opartej na analizie tekstów źródłowych oraz materiałów dostępnych na platformach cyfrowych poświęconych omawianym projektom przyjrzymy się współczesnym metodom bazującym na technologiach i danych makroskopowych oraz proponowanym przez nie rozwiązaniom problemów kryzysu klimatycznego, a także nowym podejściom rozwijanym szczególnie w ramach teorii posthumanistycznych i dekolonialnych. W tej części dokonamy także analizy platform cyfrowych. Druga część oparta będzie na pracy w 4-5-osobowych grupach. Zadaniem każdej z grup będzie przygotowanie koncepcji projektu związanego z wybranym lokalnym problemem ekologicznym, w którym uczestnicy wykorzystają podejścia badawcze poznane w trakcie kursu. W trakcie pracy nad projektami grupy będą odbywać konsultacje z prowadzącą.
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (18h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Formą zaliczenia kursu jest 25-minutowa prezentacja koncepcji projektu powstałej w ramach pracy grupowej (4-5 osobowe grupy).