Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 24.02.2023 |
Zamknięcie zapisów: | 12.03.2023 |
Min. liczba uczestników: | 12 |
Limit miejsc: | 17 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | środa 29.03.2023 | 15:00 - 16:30 |
2. | środa 5.04.2023 | 15:00 - 16:30 |
3. | środa 12.04.2023 | 15:00 - 16:30 |
4. | środa 19.04.2023 | 15:00 - 16:30 |
5. | środa 26.04.2023 | 15:00 - 16:30 |
6. | środa 10.05.2023 | 15:00 - 16:30 |
7. | środa 17.05.2023 | 15:00 - 16:30 |
8. | środa 24.05.2023 | 15:00 - 16:30 |
9. | środa 31.05.2023 | 15:00 - 16:30 |
10. | środa 7.06.2023 | 15:00 - 16:30 |
Wydział Neofilologii
al. Niepodległości 4; 61-874 Poznań
Informacje dotyczące programu kursu
Informacja dotycząca oznaczeń poziomu kursów językowych znajduje się w zakładce FAQ.
Kurs odbywać się będzie w formie stacjonarnej.
Cele kursu
Kurs ma charakter kulturoznawczo-językowy i ukierunkowany jest na ogólne zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi wydarzeniami historycznymi, politycznymi i kulturalnymi, które wpłynęły na ukształtowanie się współczesnej Ameryki Łacińskiej. Rozliczne tematy zostaną wprowadzone za pomocą tekstów, nagrań audio i video oraz ćwiczeń językowych – pisemnych i ustnych – o charakterze leksykalnym. Poszczególne zagadnienia będą dyskutowane w języku hiszpańskim na dostosowanym do słuchaczy poziomie w celu rozwinięcia słownictwa tematycznego i umożliwienia wypowiadania się w języku hiszpańskim na bardziej skomplikowane tematy. Osobom zainteresowanym poszerzeniem wiedzy zostaną zaproponowane lektury w języku polskim i hiszpańskim (fikcja literacka) oraz filmy fabularne i materiały audio i video dostępne w Internecie.
Tematyka kursu
- Geografia i polityka. Najciekawsze regiony w Ameryce Łacińskiej. Topografia, regiony geograficzne, podział polityczny. Jaka jest różnica między Ameryką Łacińską a Ameryką Południową i Ameryką Środkową a Karaibami? Jaka jest etymologia niektórych nazw geograficznych, np. Kuba, Kolumbia i Meksyk?
- Odkrycia geograficzne i okres kolonialny. Najważniejsze postaci i wydarzenia. Kim byli Kortez i Moctezuma, Pizarro i Atahualpa? Jakie są widoczne konsekwencje kolonializmu we współczesnej Ameryce Łacińskiej?
- Wiek XIX wiekiem Niepodległości. Jak powstały państwa latynoamerykańskie? Kim byli Simón Bolívar i José Martí?
- Rdzenni mieszkańcy Ameryki Łacińskiej. Kto uważa się za Indianina? Kto posługuje się językami indiańskimi obecnie i w jakiej sytuacji? Przykład języka nahuatl i kultury duchowej i materialnej Indian Nahua w Meksyku. Teminologia: „Indianin” czy „rdzenny mieszkaniec”.
- Afrykańczycy na kontynencie latynoamerykańskim. Niewolnictwo, negritud, santería, Tercera Raíz. Synkretyzm religijny na przykładzie Kuby.
- Europejczycy na kontynencie latynoamerykańskim. Kim są Kreole? Czym jest metysaż, transkulturacja i akulturacja? Polacy w Ameryce Łacińskiej. Przykład Kuby i Argentyny.
- Tango (i inne gatunki muzyczne) – taniec, muzyka i film. La revancha del tango w wykonaniu Gotan Project. Film Tango Carlosa Saury jako historia Argentyny pokazana poprzez tango.
- Hawana (i inne miasta) w muzyce, fotografii i filmie. Muzyka Habáname Carlosa Vareli, fotografie z Fleitas Cuba Collection Carlosa Alberto.
- Meksykańskie filmy o Meksyku. Y tu mamá también i Roma Alfonsa Cuaróna.
- Kuchnia i produkty Ameryki Łacińskiej. Co Ameryka Łacińska dała światu?
Efekty uczenia się
Po zakończeniu kursu słuchacze będą posiadali ogólną wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych, politycznych i kulturalnych, które miały miejsce w Ameryce Łacińskiej oraz na temat kultury materialnej tego subkontynentu. Będą umieli wypowiadać się w języku hiszpańskim o różnych zjawiskach kulturowych (np. metysaż) i poszerzą swoje słownictwo ogólne i tematyczne. Podniosą swoje kompetencje na poziomie języka mówionego.
Metody pracy
Mini-wykład, dyskusja, ćwiczenia indywidualne i grupowe, praca nad krótkimi tekstami i fragmentami filmów fabularnych i dokumentalnych oraz piosenkami i mapami, ćwiczenia leksykalne pisemne i ustne obejmujące słownictwo tematyczne.
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (12h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Pisemny test leksykalno-kulturoznawczy obejmujący tematykę zajęć.