Cele kursu
· przygotowanie uczestników do rozwiązywania wszystkich typów obliczeń wymaganych na egzaminie maturalnym z chemii;
· rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy problemów chemicznych i wyboru właściwej metody rozwiązania zadania;
· uporządkowanie i pogłębienie wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z obliczeniami chemicznymi;
· wykształcenie nawyku logicznego oraz przejrzystego zapisu toków obliczeń zgodnego
z zasadami oceniania maturalnego;
· zwiększenie skuteczności i pewności w rozwiązywaniu zadań otwartych, również nietypowych oraz złożonych.
Tematyka kursu
· Obliczenia stechiometryczne
· Rozpuszczalność substancji
· Stężenie procentowe, molowe roztworów, przeliczanie stężeń
· Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych
· Równowaga chemiczna
· Stała, stopień dysocjacji, pH
Efekty uczenia się
Wiedza:
Uczeń:
a) zna kluczowe pojęcia związane z obliczeniami chemicznymi, takie jak mol, masa molowa, stężenie procentowe, molowe, równowaga chemiczna, kinetyka reakcji, wielkości stałych Ka, Kb;
b) rozumie prawa i zasady opisujące ilościowy przebieg reakcji chemicznych;
c) posiada wiedzę na temat metod obliczeniowych stosowanych w chemii;
d) rozumie matematyczne modele opisujące kinetykę oraz procesy równowagi chemicznej;
e) potrafi interpretować równania reakcji chemicznych oraz dane eksperymentalne;
f) posiada niezbędną wiedzę do analizy oraz rozwiązywania zadań złożonych.
Umiejętności:
a) Obliczenia stechiometryczne. Uczeń:
1. stosuje pojęcie mola i stałej Avogadra;
2. odczytuje w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie oblicza masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) o podanych wzorach lub nazwach;
3. dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów);
4. ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego
i organicznego) na podstawie jego składu i masy molowej;
5. wykonuje obliczenia dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym.
b) Roztwory. Uczeń:
1. wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe i molowe oraz rozpuszczalność;
2. projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o zadanym stężeniu procentowym lub molowym;
3. stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji elektrolitycznej;
4. interpretuje wartości pKw, pH, Ka, Kb, Ks;
5. wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: stała dysocjacji, stopień dysocjacji, pH, iloczyn jonowy wody, iloczyn rozpuszczalności; stosuje do obliczeń prawo rozcieńczeń Ostwalda;
6. porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji;
7. przewiduje odczyn roztworu po reakcji substancji zmieszanych w ilościach stechiometrycznych i niestechiometrycznych.
c) Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
1. definiuje i oblicza szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie);
2. przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia;
3. na podstawie równania kinetycznego określa rząd reakcji względem każdego substratu; na podstawie danych doświadczalnych ilustrujących związek między stężeniem substratu
a szybkością reakcji określa rząd reakcji i pisze równanie kinetyczne;
4. stosuje pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny, energia aktywacji do opisu efektów energetycznych przemian; zaznacza wartość energii aktywacji na schemacie ilustrującym zmiany energii w reakcji egzo- i endoenergetycznej;
5. porównuje wartość energii aktywacji przebiegającej z udziałem i bez udziału katalizatora;
6. wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała równowagi; pisze wyrażenie na stałą równowagi danej reakcji;
7. oblicza wartość stałej równowagi reakcji odwracalnej; oblicza stężenia równowagowe albo stężenia początkowe reagentów;
8. wymienia czynniki, które wpływają na stan równowagi reakcji; wyjaśnia, dlaczego obecność katalizatora nie wpływa na wydajność przemiany; stosuje regułę Le Chateliera- Brauna (regułę przekory) do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej;
9. stosuje pojęcie standardowej entalpii przemiany; interpretuje zapis ΔH < 0 i ΔH > 0; określa efekt energetyczny reakcji chemicznej na podstawie wartości entalpii.
Metody pracy
· wskazówki metodyczne prowadzącego, objaśnianie trudnych zagadnień, podpowiedzi dotyczące strategii rozwiązywania zadań oraz wskazywanie typowych błędów;
· praca indywidualna, rozwiązywanie zadań obliczeniowych krok po kroku, utrwalanie algorytmów i schematów postępowania;
· praca w parach i grupach, dyskusje nad strategiami rozwiązywania zadań, analiza wyników, wspólne porównywanie sposobów podejścia do problemów rachunkowych;
· analiza i omówienie zadań maturalnych, praca z arkuszami CKE, interpretacja poleceń, ćwiczenia w rozpoznawaniu typowych pułapek i trudności w zadaniach.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Egzamin pisemny.