Kursy językowe

Mów pięknie i poprawnie po angielsku- INTENSYWNY kurs wymowy brytyjskiej cz. 2 – mowa łączona, rytm i intonacja

Prowadzący: dr hab. Dagmara Gizło


Cena kursu: 740 zł
Liczba godzin: 40
Forma: kurs zdalny
Rodzaj zajęć: laboratorium
Język: angielski/ polski

Informacje podstawowe

Zapisy na ten kurs rozpoczną się w dniu:
poniedziałek, 15.09.2025

Opis kursu

Uwaga! Wymagany jest co najmniej poziom języka B1.

Cele kursu

  1. Akcent w słowach i frazach
      - Opanowanie identyfikacji i stosowania głównego i drugorzędnego akcentu w wyrazach wielosylabowych.
      - Rozwinięcie umiejętności używania wzorców akcentowych do rozróżniania podobnie brzmiących słów i form wyrazowych (np. "record" jako rzeczownik vs. "record" jako czasownik).
      - Udoskonalenie umiejętności stosowania odpowiedniego akcentu w powszechnych frazach i wyrażeniach, aby dokładnie przekazywać znaczenie.

    2. Cechy płynnej mowy
      - Osiągnięcie płynności poprzez ćwiczenie łączenia dźwięków między słowami w celu uzyskania płynniejszej mowy (np. łączenie spółgłosek i samogłosek, elizja).
      - Zrozumienie i stosowanie redukcji i słabych form w mówionym angielskim, aby brzmieć bardziej naturalnie.
      - Rozwinięcie rytmu mowy, który odzwierciedla wzorce native speakerów, skupiając się na równowadze między sylabami akcentowanymi i nieakcentowanymi.

    3. Organizacja informacji w rozmowach
      - Nauka i ćwiczenie strukturyzowania informacji w celu zachowania jasności i spójności zarówno w rozmowach formalnych, jak i nieformalnych.
      - Efektywne wykorzystanie markerów dyskursu do prowadzenia słuchaczy przez rozmowę.
      - Udoskonalenie umiejętności podkreślania kluczowych punktów i zarządzania przejmowaniem głosu podczas dyskusji.

    4. Wzorce intonacyjne
      - Rozpoznawanie i odtwarzanie powszechnych wzorców intonacyjnych w zdaniach oznajmujących, pytaniach, poleceniach i wykrzyknieniach.
      - Używanie intonacji wznoszącej i opadającej do odpowiedniego przekazywania postaw i emocji.
      - Rozwinięcie umiejętności stosowania wariacji intonacyjnych dla różnych typów zdań i kontekstów, aby poprawić ogólną skuteczność komunikacji.

    Osiągnięcie tych celów pozwoli słuchaczom znacznie poprawić umiejętności wymowy, prowadząc do klarowniejszej, bardziej efektywnej i naturalnie brzmiącej komunikacji w języku angielskim.

Tematyka kursu

  1. Akcent w słowach i frazach
    2. Cechy płynnej mowy
    3. Organizacja informacji w rozmowach
    4. Wzorce intonacyjne

    1. Akcent w słowach i frazach
      - Wprowadzenie do akcentu w języku angielskim: Podstawowe zasady akcentowania w wyrazach jednosylabowych i wielosylabowych.
      - Akcent w wyrazach wielosylabowych: Ćwiczenia na rozpoznawanie i stosowanie głównego i drugorzędnego akcentu.
      - Zmiana akcentu w zależności od części mowy* Różnice w akcentowaniu słów w zależności od ich funkcji w zdaniu (np. "record" jako rzeczownik vs. "record" jako czasownik).
      - Akcent w frazach i kolokacjach: Praktyka akcentowania w powszechnie używanych frazach, wyrażeniach i kolokacjach.

    2. Cechy płynnej mowy
      - Łączenie dźwięków (linking): Techniki płynnego łączenia dźwięków między słowami (np. linking r, consonant-vowel linking).
      - Elizja i asymilacja: Ćwiczenia na pomijanie dźwięków i ich zmiany w szybkim tempie mowy.
      - Redukcje i słabe formy* Stosowanie redukcji i słabych form w mówionym języku angielskim.


    3. Organizacja informacji w rozmowach
      - Struktura wypowiedzi: Techniki strukturyzowania informacji, aby zachować jasność i spójność.
      - Markery dyskursu: Używanie markerów dyskursu do prowadzenia rozmowy i podkreślania kluczowych punktów.
      - Podkreślanie kluczowych informacji: Ćwiczenia na akcentowanie ważnych informacji w wypowiedziach.

    4. Wzorce intonacyjne
      - Podstawowe wzorce intonacyjne: Rozpoznawanie i ćwiczenie podstawowych wzorców intonacyjnych w zdaniach oznajmujących, pytaniach, poleceniach i wykrzyknieniach.
      - Intonacja a znaczenie: Wpływ intonacji na znaczenie i emocje w wypowiedziach (np. pytania z intonacją wznoszącą vs. pytania z intonacją opadającą).
      - Praktyczne zastosowanie intonacji: Ćwiczenia na zastosowanie odpowiedniej intonacji w różnych kontekstach.
      - Intonacja w różnych typach zdań: Zastosowanie wzorców intonacyjnych w złożonych strukturach zdaniowych i podczas długich wypowiedzi.

Efekty uczenia się

  1. Akcent w słowach i frazach
      - Znajomość akcentowania: Uczestnik potrafi rozpoznawać i stosować prawidłowy akcent w wyrazach jednosylabowych i wielosylabowych.
      - Rozróżnianie znaczeń: Uczestnik potrafi odróżniać znaczenia słów na podstawie ich akcentowania.
      - Prawidłowe akcentowanie fraz: Uczestnik potrafi stosować odpowiedni akcent w popularnych frazach i wyrażeniach, co pozwala na poprawne przekazywanie znaczeń.

    2. Cechy płynnej mowy
      - Łączenie dźwięków: Uczestnik potrafi płynnie łączyć dźwięki między słowami, stosując techniki linking oraz elizji.
      - Naturalne redukcje: Uczestnik potrafi używać redukcji i słabych form, co sprawia, że jego mowa brzmi bardziej naturalnie.
      - Prawidłowy rytm i tempo: Uczestnik potrafi utrzymać naturalny rytm i odpowiednie tempo mowy, co ułatwia komunikację z native speakerami.

    3. Organizacja informacji w rozmowach
      - Strukturyzacja wypowiedzi: Uczestnik potrafi skutecznie strukturyzować swoje wypowiedzi, co zwiększa ich jasność i spójność.
      - Użycie markerów dyskursu: Uczestnik potrafi używać markerów dyskursu, aby prowadzić słuchacza przez rozmowę i podkreślać kluczowe punkty.
      - Podkreślanie kluczowych informacji* Uczestnik potrafi efektywnie akcentować ważne informacje w swoich wypowiedziach.

    4. Wzorce intonacyjne
      - Rozpoznawanie intonacji: Uczestnik potrafi rozpoznawać i stosować podstawowe wzorce intonacyjne w różnych typach zdań (oznajmujących, pytających, poleceniach, wykrzyknieniach).
      - Intonacja a emocje: Uczestnik potrafi używać intonacji do wyrażania różnych emocji i postaw, co zwiększa efektywność komunikacji.
      - Stosowanie intonacji w kontekście: Uczestnik potrafi zastosować odpowiednią intonację w zależności od kontekstu.
      - Złożone wzorce intonacyjne: Uczestnik potrafi stosować złożone wzorce intonacyjne w długich wypowiedziach i złożonych strukturach zdaniowych.

Metody pracy

  1. Akcent w słowach i frazach
      - Ćwiczenia fonetyczne: Regularne ćwiczenia fonetyczne skoncentrowane na akcentowaniu sylab w wyrazach jednosylabowych i wielosylabowych.
      - Analiza i powtarzanie: Analiza i powtarzanie nagrań native speakerów w celu rozpoznawania i naśladowania akcentu w różnych słowach i frazach.

    2. Cechy płynnej mowy
      - Łączenie dźwięków: Ćwiczenia na płynne łączenie dźwięków (linking) i eliminację niepotrzebnych przerw między słowami.
      - Słuchanie i powtarzanie: Słuchanie nagrań autentycznych rozmów oraz powtarzanie za native speakerami w celu naśladowania naturalnej mowy.
      - Ćwiczenia rytmiczne: Ćwiczenia rytmiczne pomagające uczestnikom utrzymać naturalny rytm i tempo mowy.

    3. Organizacja informacji w rozmowach
      - Symulowane konwersacje: Symulowane konwersacje, w których uczestnicy ćwiczą strukturyzowanie swoich wypowiedzi i używanie markerów dyskursu.
      - Analiza nagrań pod kątem struktury i jasności komunikacji.

    4. Wzorce intonacyjne
      - Ćwiczenia intonacyjne: Ćwiczenia skoncentrowane na rozpoznawaniu i naśladowaniu różnych wzorców intonacyjnych w zdaniach oznajmujących, pytaniach, poleceniach i wykrzyknieniach.
      - Analiza nagrań: Analiza nagrań native speakerów z różnymi wzorcami intonacyjnymi i ich naśladowanie

Ukończenie kursu

Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.


Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.

Opłata za egzamin końcowy: 100 zł

Egzamin ustny.

Terminy zajęć

Lp. Data Godzina
1. wtorek, 28.10.2025 16:00 - 17:30
2. czwartek, 30.10.2025 17:00 - 18:30
3. wtorek, 04.11.2025 16:00 - 17:30
4. czwartek, 06.11.2025 17:00 - 18:30
5. czwartek, 13.11.2025 17:00 - 18:30
6. wtorek, 18.11.2025 16:00 - 17:30
7. czwartek, 20.11.2025 17:00 - 18:30
8. wtorek, 25.11.2025 16:00 - 17:30
9. czwartek, 27.11.2025 17:00 - 18:30
10. wtorek, 02.12.2025 16:00 - 17:30
11. czwartek, 04.12.2025 17:00 - 18:30
12. wtorek, 09.12.2025 16:00 - 17:30
13. czwartek, 11.12.2025 17:00 - 18:30
14. wtorek, 16.12.2025 16:00 - 17:30
15. czwartek, 18.12.2025 17:00 - 18:30
16. czwartek, 08.01.2026 17:00 - 18:30
17. wtorek, 13.01.2026 16:00 - 17:30
18. czwartek, 15.01.2026 17:00 - 18:30
19. wtorek, 20.01.2026 16:00 - 17:30
20. czwartek, 22.01.2026 17:00 - 18:30

Wydział Anglistyki
ul. Grunwaldzka 6; 60-780 Poznań

Ten serwis używa plików „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.