Nagłówek Uniwersytetu Otwartego UAM

Nauki społeczne

Projektowanie badań jakościowych

Prowadzący: mgr Małgorzata Kubacka


Liczba godzin: 16


Cena kursu: 270,00 zł


Forma zajęć: laboratorium


Język: polski


Udostępnij

Podstawowe informacje

Informacje o zapisach
Rozpoczęcie zapisów: 14.02.2020
Zamknięcie zapisów: 8.03.2020
Min. liczba uczestników: 12
Limit miejsc: 17

Zapisy na ten kurs
zostały zakończone.

Terminy i miejsca zajęć

Lp. Data Godzina
1. sobota 18.04.2020 10:00 - 16:00
2. niedziela 19.04.2020 10:00 - 16:00

Wydział Socjologii
ul. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań

Informacje dotyczące programu kursu

Cele kursu

Warsztaty skierowane są do osób, którym zależy na zdobyciu praktycznej umiejętności tworzenia propozycji badań jakościowych.

Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z etapami projektowania badań jakościowych i przygotowanie do samodzielnego tworzenia propozycji projektów badawczych opartych na jakościowych metodach badań.

Uczestnicy warsztatów, poprzez liczne zadania i przykłady, poznają zasady formułowania, eksplikowania i uszczegóławiania problemów badawczych, a także wady i zalety podejścia jakościowego oraz towarzyszące im trudności i dylematy etyczne.

Tematyka kursu

Warsztaty koncentrują się na ćwiczeniu praktycznych aspektów związanych z czterema podstawowymi pytaniami zdawanymi przez badaczy:

  1. Jak zaprojektować badanie jakościowe?
  2. W jaki sposób stworzyć propozycję projektu badawczego?
  3. Jak sformułować cel badań, problem badawczy i pytania badawcze?
  4. Jakie trudności, dylematy i problemy wiążą się z projektowaniem badań jakościowych i jak je rozwiązywać (etyczne, prawne, finansowe)?

Szczegółowa tematyka:

  1. Propozycja projektu badawczego – składowe elementy, sposoby opracowywania i prezentacji.
  2. Etapy procesu badawczego – projektowanie badania jakościowego.
  3. Cel badań a problem badawczy.
  4. Typy problemów badawczych.
  5. Jak stawiać pytania badawcze?
  6. Jak formułować problem badawczy?
  7. Jak eksplikować problemy badawcze?
  8. Podejście jakościowe a podejście ilościowe – porównanie perspektyw i metod.
  9. Podejścia i paradygmaty w projektowaniu badania jakościowego.
  10. Trudności, dylematy i problemy związane z projektowaniem badania jakościowego.
  11. Etyka, wymagania prawne i finansowe w badaniach jakościowych.

Efekty kształcenia

Wiedza. Uczestnik warsztatów:

  • Definiuje podstawowe założenia metod badań jakościowych.
  • Opisuje etapy procesu badawczego.
  • Wyjaśnia różnice miedzy podejściem jakościowym i ilościowym.
  • Charakteryzuje podstawowe dylematy etyczne w badaniach jakościowych.

Umiejętności. Uczestnik warsztatów:

  • Konstruuje propozycje projektów badawczych opartych na metodologii badań jakościowych.
  • Dobiera adekwatne i aktualne problemy badawcze.
  • Formułuje problemy badawcze, stawia pytania badawcze.
  • Identyfikuje problemy związane z badaniami (w tym dylematy etyczne i prawne).
  • Przeprowadza badania zgodnie z etapami procesu badawczego.

 

Kompetencje. Uczestnik warsztatów:

  • Kreatywnie i twórczo podchodzi do przygotowywania projektu badawczego opartego o jakościowe metody badań.
  • Ma świadomość istnienia problemów związanych z projektowaniem badania.
  • Zachowuje krytycyzm i ostrożność w projektowaniu procesu badawczego.
  • Krytycznie ocenia formułowane problemy badawcze.

Metody pracy

Metody pracy:

Praca indywidualna, praca w grupach:

  • Ćwiczenia z formułowania celów badań.
  • Ćwiczenia z formułowania problemów badawczych.
  • Ćwiczenia z uszczegółowiania pytań i problemów badawczych
  • Ćwiczenia pogłębiające rozumienie dylematów etycznych w badaniach jakościowych.

Informacje o egzaminie

Informacja:
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (10h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.

Cena egzaminu: 100,00 zł

Egzamin pisemny.