Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 15.09.2023 |
Zamknięcie zapisów: | 3.10.2023 |
Min. liczba uczestników: | 18 |
Limit miejsc: | 20 |
musisz być zalogowany aby móc dokonać zapisu na kurs.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | czwartek 9.11.2023 | 19:30 - 21:45 |
2. | czwartek 16.11.2023 | 19:30 - 21:45 |
3. | czwartek 23.11.2023 | 19:30 - 21:45 |
4. | czwartek 30.11.2023 | 19:30 - 21:45 |
5. | czwartek 7.12.2023 | 19:30 - 21:45 |
6. | czwartek 14.12.2023 | 19:30 - 21:45 |
7. | czwartek 21.12.2023 | 19:30 - 21:45 |
8. | czwartek 28.12.2023 | 19:30 - 21:45 |
9. | czwartek 4.01.2024 | 19:30 - 21:45 |
10. | czwartek 11.01.2024 | 19:30 - 21:45 |
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
Do udziału w zajęciach zapraszam szczególnie osoby, które ukończyły Psychologię 1 oraz Psychologię 2. W czasie zajęć wykorzystuję terminologię i koncepcje z tych kursów. Celem kursu jest przekazanie wiedzy z zakresu psychologii społecznej i rozwojowej; rozwinięcie zdolności wykorzystywania kategorii teoretycznych do charakterystyki wpływu społecznego w mikrostrukturach społecznych; rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i oceniania zachowań ludzi w kontekście usystematyzowanej wiedzy. Ten kurs jest oferowany w UO po raz pierwszy w 2024 roku, dlatego będą możliwe nieznaczne zmiany w treściach i tematach. W ramach kursu będą prezentowane filmy do indywidualnego obejrzenia przez uczestniczki i uczestników oraz testy psychologiczne także do samodzielnego wykonania- czas realizacji tych zadań jest uwzględniony w godzinowym rozkładzie zajęć.
Tematyka kursu
Oscyluje wokół psycho-społecznych mechanizmów regulujących zachowania ludzi i tłumaczących podstawowe sposoby interpretacji tych mechanizmów, osadzone w teoriach i koncepcjach psychologicznych. Elementy praktyczne pozwalają na pokazanie słuchaczom efektywnych działań. Elementy praktyczne pozwalają na pokazanie słuchaczom efektywnych działań socjotechnicznych w zakresie wybranych tematów.
Strach i lęk- definicje, koncepcje, funkcje |
Poczucie bezpieczeństwa i akceptacja zmiany- koncepcje E.Fromma i D.Winnicota |
Poczucie bezpieczeństwa i akceptacja zmiany- w psychospołecznej stadialnej koncepcji E.H. Eriksona |
Rola zabawy w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka- ujęcie psychologii rozwoju J.Piaget, L.Wygotski |
Rola zabawy w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka- ujęcia kulturowe J.Huizinga, R.Callois |
Psychologiczne teorie motywacji |
Rozwój moralności u ludzi- L.Kohlberg |
Wpływ zwierząt na zdrowie psychiczne ludzi |
Doradztwo zawodowe i psychologia |
Efekty uczenia się
uczestnik zdobędzie wiedzę z zakresu rozumienia psychospołecznych mechanizmów funkcjonowania człowieka: radzenia sobie ze stresem i wypalenia zawodowego, atrakcyjności interpersonalnej, sposobów wyjaśniania zachowania innych ludzi. Dzięki udziałowi w kursie zrozumie też mechanizmy rządzące zachowaniami ludzkimi w grupie i pozna zasady ich moderowania i kształtowania, co obejmuje zarówno współpracę w zespole, jak i przywództwo. Na podstawie zrealizowanych ćwiczeń praktycznych, uczestnicy otrzymają informacje zwrotne na temat ich funkcjonowania w grupach. Uczestnicy poznają mechanizmy uzasadniania swoich działań (atrybucje) oraz możliwe wyjaśnienia zachowań prospołecznych. Zapoznają się z wybranymi narzędziami psychologicznymi (testy, assesment center, elementy pracy warsztatowej).
Metody pracy
wykład interaktywny oparty na prezentacjach w Power point, wykorzystujących materiały wizualne i audio. Ważnym elementem zajęć jest dyskusja- wykład interaktywny zakłada aktywne uczestnictwo słuchaczy, którzy będą proszeni o zapoznawanie się ze wskazanymi pozycjami bibliograficznymi.
Literatura:
Callois R. (1997). Gry i ludzie, Warszawa. Oficyna Wydawnicza Volumen
Bettelheim B. (1977). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni
Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Zysk i S-ka. Poznań.
Fromm E. (1970). Ucieczka od wolności
Huizinga J. (2022). Homo ludens. Esej o zabawie jako elemencie kultury.
Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka.
Winnicot D. (1993). Dziecko, jego rodzina i świat.
Wygotski L. (1971). Wybrane prace psychologiczne.
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (18h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Test pisemny.
Schemat postępowania
1. Rejestracja w Systemie Uniwersytetu Otwartego UAM
Swoją aktywność na Uniwersytecie Otwartym UAM rozpoczniesz od utworzenia konta Słuchacza. Takie konto pozwoli Tobie na dokonanie rejestracji na wybrane kursy, a później na śledzenie swojej aktywności w ramach kursu (dostęp do materiałów, sprawdzanie swoich obecności, itp.).
2. Dokonanie zapisu na wybrany kurs
Po zalogowaniu do Systemu Uniwersytetu Otwartego możesz dokonać rejestracji na te kursy, na których będą aktualnie otwarte zapisy. Pamiętaj, że o przyjęciu na dany kurs decyduje kolejność zgłoszeń. W przypadku gdy na kursie zapisanych jest więcej kandydatów niż przewidywany limit miejsc możesz dokonać rejestracji na listę rezerwową.
3. Oczekiwanie na informację o uruchomieniu kursu
Po zakończeniu zapisów, w oparciu o liczbę zapisanych kandydatów, podejmowana jest decyzja o uruchomieniu lub nieuruchomieniu kursu.
4. Opłacenie kursu
Kandydaci zapisani na listę podstawową otrzymują informację o konieczności opłacenia kursu. Termin na dokonanie tej czynności wynosi 4 dni kalendarzowe. Dokonanie wpłaty odbywa się poprzez konto Słuchacza. W przypadku nieopłacenia kursu w terminie zapis na kurs jest anulowany, a miejsce zostaje zwolnione kolejnej osobie z listy rezerwowej.
Dodatkowe informacje
- Przyjmowanie na kurs następuje zgodnie z kolejnością zgłoszeń.
- W bazie FAQ znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
- Regulamin kursów