Nagłówek Uniwersytetu Otwartego UAM

Nauki społeczne

Psychologia rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa

Prowadzący: dr Karolina Appelt


Liczba godzin: 15


Cena kursu: 240,00 zł


Forma zajęć: warsztaty


Język: polski


Udostępnij

Podstawowe informacje

Informacje o zapisach
Rozpoczęcie zapisów: 14.02.2020
Zamknięcie zapisów: 8.03.2020
Min. liczba uczestników: 18
Limit miejsc: 22

Zapisy na ten kurs
zostały zakończone.

Terminy i miejsca zajęć

Lp. Data Godzina
1. czwartek 23.04.2020 18:00 - 20:30
2. czwartek 7.05.2020 18:00 - 20:30
3. niedziela 24.05.2020 18:00 - 20:30

Wydział Psychologii i Kognitywistyki
ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań

Informacje dotyczące programu kursu

Cele kursu

  • Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o przebiegu i efektach procesu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa (od okresu niemowlęcego do okresu szkolnego),
  • Dostarczenie i poddanie analizie podstawowej wiedzy o czynnikach powodzenia i czynnikach ryzyka zakłóceń procesu rozwoju i zaburzeń funkcjonowania w kolejnych okresach rozwoju
  • Uwrażliwienie na wyzwania związane z funkcjonowaniem dziecka w różnych okresach życia, wzbudzenie refleksji wokół rozwoju własnego i innych ludzi
  • Rozwijanie kompetencji adekwatnego wspomagania dzieci w procesie rozwoju dzięki rozumieniu specyfiki procesów rozwojowych.

Tematyka kursu

Dotyczy podstawowych pojęć z obszaru psychologii  rozwoju tj.: zmiana rozwojowa, kryzys rozwojowy, charakterystyka etapów rozwoju, czynniki rozwoju

Okres niemowlęcy w rozwoju człowieka (do końca 1 roku życia):

 

  • Podstawowe zadania rozwojowe
  • Przywiązanie. Rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju
  • Analiza obszarów zmian w niemowlęctwie i wzajemnych między nimi powiązań
  • Niemowlęctwo jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów
  • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w stadium niemowlęcym

 

okres wczesnego dzieciństwa (2 – 3 rok życia)

  • Zadania rozwojowe okresu wczesnego dzieciństwa
  • Kryzys trzeciego roku życia
  • Analiza obszarów zmian we wczesnym dzieciństwie i wzajemnych między nimi powiązań
  • Wczesne dzieciństwo jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów
  • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju we wczesnym dzieciństwie

wiek przedszkolny (3/4 – 6/7 lat)

  • Zadania rozwojowe w wieku przedszkolnym
  • Zabawa, jako najważniejsza rozwojowo forma działalności.
  • Myślenie intuicyjne i egocentryczne oraz pierwsze próby rozumienia świata
  • Analiza obszarów zmian w wieku przedszkolnym i wzajemnych między nimi powiązań
  • Wiek przedszkolny jako wyzwanie dla rodziców i opiekunów
  • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w wieku przedszkolnym

wiek szkolny  (6/7 – 10/12 lat)               

  • Zadania rozwojowe okresu wczesnoszkolnego
  • Kryzys siódmego roku życia a gotowość szkolna
  • Gotowość do czytania, pisania i liczenia – analiza możliwości dziecka.
  • Gotowość do bycia uczniem – analiza sytuacji szkolnej
  • Dopasowanie między możliwościami dziecka a wymaganiami szkoły
  • Obniżona gotowość szkolna a ryzyko niepowodzeń szkolnych
  • Nauka, jako najważniejsza rozwojowo forma działalności w wieku szkolnym
  • Rozwój myślenia w wieku szkolnym
  • Analiza obszarów zmian w wieku szkolnym i wzajemnych między nimi powiązań
  • Wiek szkolny jako wyzwanie dla rodziców, opiekunów i nauczycieli
  • Czynniki powodzenia i czynniki ryzyka rozwoju w wieku szkolnym

Efekty kształcenia

Po zakończeniu kursu uczestnik:

  • Zna centralne zjawiska rozwoju dziecka w okresie dzieciństwa
  • Potrafi omówić czynniki warunkujące przebieg procesu rozwoju w okresie dzieciństwa
  • Potrafi rozpoznać symptomy prawidłowego i nieprawidłowego przebiegu procesu rozwoju charakterystyczne dla kolejnych faz okresu dzieciństwa
  • Potrafi wskazać potencjalne trudności w pomyślnym przebiegu procesu rozwoju dziecka
  • rozumie zależności między sposobem funkcjonowania dziecka a środowiskiem społeczno-kulturowym, w którym się rozwija, rozumie mechanizmy wpływu środowiska na dziecko oraz dziecka na środowisko
  • posiada orientację w podstawowych pojęciach psychologii rozwoju człowieka oraz dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania tej wiedzy na rzecz wspomagania rozwoju dzieci
  • dostrzega konieczność zdobywania i modyfikowania posiadanej wiedzy o procesie rozwoju człowieka oraz podnoszenia swoich kompetencji w odniesieniu do wykorzystania tej wiedzy w praktyce 

Metody pracy

metoda warsztatowa – ćwiczeniowa, materiały filmowe, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach


Informacje o egzaminie

Informacja:
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (9h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.

Cena egzaminu: 100,00 zł

Test pisemny.