Nagłówek Uniwersytetu Otwartego UAM

Nauki społeczne

Społeczna Kawiarnia Dyskusyjna- część 2

Prowadzący: prof. UAM dr hab. Hanna Mamzer


Liczba godzin: 30


Cena kursu: 370,00 zł


Forma zajęć: warsztaty


Język: polski


Udostępnij

Podstawowe informacje

Informacje o zapisach
Rozpoczęcie zapisów: 25.02.2022
Zamknięcie zapisów: 14.03.2022
Min. liczba uczestników: 18
Limit miejsc: 22

Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.

Terminy i miejsca zajęć

Lp. Data Godzina
1. niedziela 17.04.2022 19:30 - 21:45
2. niedziela 24.04.2022 19:30 - 21:45
3. niedziela 8.05.2022 19:30 - 21:45
4. niedziela 15.05.2022 19:30 - 21:45
5. niedziela 22.05.2022 19:30 - 21:45
6. niedziela 29.05.2022 19:30 - 21:45
7. niedziela 5.06.2022 19:30 - 21:45
8. niedziela 12.06.2022 19:30 - 21:45
9. niedziela 19.06.2022 19:30 - 21:45
10. niedziela 26.06.2022 19:30 - 21:45

Wydział Socjologii
ul. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań

Informacje dotyczące programu kursu

Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.

 

Cele kursu

Celem zajęć jest podjęcie z uczestnikami dyskusji na temat zagadnień istotnych ze społeczno-kulturowego punktu widzenia. Tematyka proponowana do dyskusji obejmuje 15 zagadnień, dla których uczestnicy otrzymają materiały do zapoznania się. Każde zajęcia rozpoczynają prowadzący wprowadzeniem do tematu, a następnie rozpoczyna się dyskusja, która stanowi sedno zajęć.  Zajęcia mają mieć charakter interaktywny a głos uczestników reprezentujących różne środowiska i dysponujących zróżnicowanym doświadczeniem zawodowym, ma dostarczać nowej wiedzy i rozwijać empatię, kompetencje komunikacyjne oraz zdolność do rozumienia innych. Tylko dla osób zainteresowanych aktywnym udziałem w dyskusji.

Tematyka kursu

  1. Pokój, wojna i odpowiedzialność.

Informacje o zbrojnych konfliktach we współczesnym świecie stanowią problem nie tylko lokalnych społeczności, ale całej ludzkiej wspólnoty. Jak je zażegnywać czy istnieją granice społecznej odpowiedzialności jednych państw, za to co dzieje się w innych? A może istnieje rodzaj globalnej odpowiedzialności za ludzkość? Jakie zachowania są etyczne a jakie nie? Czy powstrzymanie się od działania jest rozwiązaniem? Jaka jest odpowiedzialność mediów i organizacji międzynarodowych. Przykład sytuacji w Afganistanie po wycofaniu wojsk amerykańskich postawił te pytania na nowo. W najnowszej historii mamy takich przypadków więcej.

  1. Pozwolenie na broń- pomysł dobry czy nietrafiony?

W roku 2021 mija dziesięć lat od masakry jakiej się dopuścił Anders Breivik na wyspie Utoja gdzie zabił 69 osób, młodych uczestników obozu letniego zorganizowanego przez lewicową Partię Pracy. W tym roku mija też dwudziesta rocznica zamachu na WTC, w którym zginęło 2996 osób. Nie tylko te, ale i wiele innych przestępstw zapewne można było uniemożliwić i stłamsić je w zarodku gdyby KTOŚ zareagował na nie szybciej a sprawcy nie mieli dostępu do broni. W niektórych krajach (np. USA) uzyskanie pozwolenia na posiadanie broni jest czystą formalnością, której spełnieniem obywatele chwalą się w mediach społecznościowych. Jednocześnie badania naukowe wskazują, że posiadanie broni w domu podnosi prawdopodobieństwo przemocy domowej, samobójstw i przestępczości

  1. Rytualny kanibalizm- zwyczaj czy odstępstwo od normy ?

Ludzie lubią myśleć o sobie jako o bytach racjonalnych, jednak wiele naszych zachowań nie tylko nie ma nic wspólnego z racjonalnością, ale wręcz jej przeczy. Jedną z takich tradycji, które zapisały się w historii człowieka bardzo tragicznie jest kanibalizm rytualny. Straszne  tej praktyki najwyraźniej objawiły się w postaci tajemniczej choroby kuru, tzw. „śmiejącej się śmierci”. Badania nad nią przez wiele lat prowadził Daniel Carlton Gajdusek i to on doprowadził do rozwikłania zagadki – wykrył, że członkowie plenienia Fore zarażają się nią zjadając mózgi swoich zmarłych krewnych.

  1. Halloween, Dziady i Dia De Muertos.

Stosunek do śmierci jest mocno osadzony w kulturze. Mimo że mogłoby się wydawać, że religie monoteistyczne wiodą dzisiaj prym nadając ton temu, jak ludzie myślą o śmierci, to w różnych przekazach kultury pojawiają się albo wątki o charakterze szamańskim, albo politeistycznym, ale wręcz synkretycznie łączące różne podejścia w proponowanych przez siebie podejściach do śmierci. Dziady, Halloween czy właśnie Dia De muertos to takie kontrowersyjna ale i intrygujące propozycje.

  1. Creative grooming, czyli „twórcze strzyżenie psów”.

Czy ludzi rozumieją potrzeby zwierząt towarzyszących, czy też antropomorfizując narzucamy im naszą wizję świata i projektujemy nasze własne pragnienia aż do karykaturalnych rozmiarów? Czy psom potrzebne różowe kokardki i kolorowa sierść? Czy rozumiemy czego potrzebują konie, czy dzikie zwierzęta w ogrodach zoologicznych.

  1. Co dzisiaj chce zwiedzać turysta? Turystyka biedy, slumsów, wojen i kataklizmów (21 listopada)

Tradycyjne wakacje pod palmami są chyba passé. Silne za to są trendy poszukiwania coraz mocniejszych wrażeń, kiedy turyści udają się w strefy biedy, konfliktów zbrojnych, śpią w lesie lub wspinają się w Góry wysokie. Co pociąga współczesnego człowieka w oświadczaniu takich ekstremalnych zjawisk? Czy jest etyczne oglądanie życia biednych ludzi? A może jest to dla nich forma wsparcia od tych lepiej ekonomicznie sytuowanych?

  1. Wspaniały, podwodny świat. Nurkowanie.

       Nurkowanie i dostęp do podwodnego świata, to jedno z tych działań, które jest intrygujące dla człowieka, bo pozwala pokonywać własne ograniczenia. Ale też pozwala zaglądać w światy na co dzień niedostępne. Starożytni chcieli latać- czy dzisiaj nurkowanie ma widoki na to, by stać się aktywnością wymarzoną przez przeciętnego zjadacza chleba? Co w tym nurkowaniu jest w ogóle interesującego? Dlaczego ludzie próbują nurkować w lodowatej wodzie? Czy morsowanie to też Ajaks namiastka zanurzania się w otchłani wodnej?

 

  1. Bieda i jej nieoczywiste formy.

Bieda w Pracy socjalnej jest definiowana nie tylko jako bardzo ograniczone środki Finansowe, ale także jako brak dostępu do pewnego rodzaju usług: opieki zdrowotnej, edukacji itd. W USA istnieje liczna grupa osób, które z biedy zamieszkują swoje auta. W nich śpią i się chowają przed niepogodą. Wolą utrzymywać auto niż opłacać czynsz za mieszkanie, bo dzięki samochodowi są nadal mobilni i jakoś mogą uczestniczyć w życiu społecznym. Szukamy biedy podróżując, ale nie chcemy jej doświadczać na co dzień, nawet jeśli takie nakazy niosą religie.

  1. Porozumienie bez przemocy Rosenberg

Jedną z kompetencji, która niebawem okaże się kluczową jest komunikacja. Porozumienie bez przemocy to rodzaj podejścia promującego dialogiczność i partnerskie relacje. Na czym w ogóle polega przemoc? Jak ją definiować. Czym się różni od agresji. I jak usprawniać swoją komunikację?

  1. Polowanie: czy ma sens w XXI wieku

Polowanie jako aktywność ma skrajne percepcje społeczne. Przeciwnicy widzą w nim skrajnie patologiczny rodzaj aktywności, całkowicie zbędny w ponowoczesnym świecie. Zwolennicy widzą w nim tradycję, a nawet dziedzictwo kulturowe (próby wpisania „kultury łowieckiej” na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO)

  1. USA- wszystkie stany wszystkich ludzi?

Wydawać by się mogło, że USA to ostoja demokracji i pochwała etnicznej różnorodności. Już jednak Deklaracja Niepodległości jawnie negatywnie wypowiadała się o ludności rdzennej, nazywając ją „krwawymi barbarzyńcami”. Społeczne ruchy nazistowskie i ekstremalne są jednak w USA nadal aktywne, mimo, że z pozoru w ogóle nie istnieją. Są czynne w podskórnej tkance społecznej: jeśli dobrze się rozejrzeć to okaże się, że przedstawiciele Ku Klux Klanu żyją po prostu obok nas.

  1. Prewencja nadużyć wobec czy nadużycia systemu?

Koncepcja dzieciństwa jako tego okres w życiu człowieka kiedy nie jest on po prostu „małym dorosłym”, ale jest człowiekiem niedojrzałym, rozwijającym się, który nie jest w stanie podejmować aktywności i wyzwań jakie stają przed dorosłymi, to wytwór wieku XX-tego. Wcześniej dzieci traktowane były jak tania siła robocza. Dzisiaj już tak nie jest (?) ale pozostaje pytanie jak wychowywać dzieci. Jaki system stosować. Kuriozalne propozycje stosowania kar cielesnych na nowo podnoszą dyskusje o tym czy światopogląd może uzasadniać stosowanie przemocy.

  1. Saamowie

Ludy północy to jedne z ostatnich społeczności ludzkich, które mogą żyć swoim, wybranym przez siebie trybem życia, mimo że europejczycy uznają te wybory za irracjonalne i nieadekwatne do rzeczywistości. Kultura Saamów niesie ze sobą wiele ciekawych elementów, nieznanych kolonizatorom. Jak te Społeczności sobie radzą? Jak bronią się przed homogenizacją. Czy mają swoje prawa i jak o nie walczą? I czy jesteśmy w stanie poznać i zrozumieć ich kulturę.

  1. Ludzie i ogrody zoologiczne

Przykład dyrektora ogrodu zoologicznego w warszawie, Jana Żabińskiego i jego małżonki Antoniny to Historia wali o zwierzęta i Historia ocalania ludzi. Ambiwalentna Historia dyrektorstwa Gucwińskich prowadzących zoo we Wrocławiu skłania jednak do refleksji na temat tego, jak ludzkie działania przekładają się na dobrostan zwierząt i innych ludzi. Do czego dąży obecny Dyrektor zoo w Warszawie- Andrzej Kruszewicz? Kim jest Ewa Zgrabczyńska. Osoby te intrygują swoją możliwością przebywania przy dzikich zwierzętach, ale jakie są ich prawdziwe wartości? Czym się kierują w swojej Pracy?

 

  1. Temat zgłoszony przez uczestników

Efekty uczenia się

Uczestnik zdobędzie wiedzę na temat aktualnych zjawisk z zakresu tzw. socjologii codzienności, a więc fenomenów pojawiających się w życiu społecznym i związanych z nim konsekwencji.

Metody pracy

dyskusja, seminarium


Informacje o egzaminie

Informacja:
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (18h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.

Cena egzaminu: 100,00 zł

Egzamin ustny.