Nagłówek Uniwersytetu Otwartego UAM

Nauki prawno-społeczne

Świat, w którym żyjemy- dyskusje o codzienności

Prowadzący: prof. UAM dr hab. Hanna Mamzer


Liczba godzin: 30


Cena kursu: 330,00 zł


Forma zajęć: warsztaty


Język: polski


Udostępnij

Podstawowe informacje

Informacje o zapisach
Rozpoczęcie zapisów: 24.11.2017
Zamknięcie zapisów: 17.12.2017
Min. liczba uczestników: 20
Limit miejsc: 30

Informacja:

musisz być zalogowany aby móc dokonać zapisu na kurs.

Zaloguj się lub Utwórz konto

Terminy i miejsca zajęć

Lp. Data Godzina
1. piątek 19.01.2018 18:15 - 21:30
2. piątek 26.01.2018 18:15 - 21:30
3. piątek 2.02.2018 18:15 - 21:30
4. piątek 9.02.2018 18:15 - 21:30
5. piątek 16.02.2018 18:15 - 21:30
6. piątek 23.02.2018 18:15 - 21:30
7. piątek 2.03.2018 18:15 - 21:30
8. piątek 9.03.2018 18:15 - 19:45

Wydział Nauk Społecznych (Międzychodzka)
ul. Międzychodzka 5; 60-371 Poznań

Informacje dotyczące programu kursu

Cele kursu

Celem kursu jest podjęcie dyskusji ze słuchaczami w celu wymiany refleksji związanych z podstawowymi trendami współczesności. Cały kurs ma podnosić świadomość słuchaczy co do społeczno-kulturowych mechanizmów funkcjonowania naszego świata, umożliwiać wymianę poglądów a przez to poszerzać horyzonty myślowe słuchaczy. Kurs jest oparty na prezentacji wyselekcjonowanych, ambitnych, unikatowych filmów dokumentalnych i ma charakter klubu dyskusyjnego. Prowadzący przygotowuje wprowadzenie teoretyczne prezentujące najważniejsze refleksje humanistyczne na temat współczesnego świata, uczestnicy otrzymują do przeczytania przed projekcją materiały teoretyczne wprowadzające w zagadnienie. Po projekcji prowadzona jest dyskusja nawiązująca do głównych wątków.

Tematyka kursu

W trakcie realizacji kursu uczestnicy będą dyskutować o takich zagadnieniach jak zróżnicowanie kulturowe i jego opisywanie oraz akceptacja, problemy społeczne takie jak życie wirtualne, konflikty społeczne na różnorodnym podłożu itd. Proponowane filmy:

 

„Ostatni w Aleppo” reż Firas Fayyad. Wojna jako konieczność?

Dokument przedstawia pracę wolontariuszy Białych Hełmów, którzy przeszukują gruzy zniszczonego syryjskiego miasta, w poszukiwaniu żywych osób. Realizacja filmu pokroju "Ostatnich w Aleppo" stanowi z całą pewnością akt odwagi. Podczas pracy członkowie ekipy ryzykowali życiem i musieli mierzyć się z represjami ze strony syryjskiego reżimu. Cała ta otoczka, rzecz jasna, nie nadaje jeszcze dokumentowi Firasa Fayyada statusu artystycznego spełnienia. Na szczęście "Ostatni…" mają sporo do zaoferowania także pod względem czysto filmowym. Syryjski dokument robi wrażenie zwłaszcza jako opowieść o próbie ocalenia resztek normalności w świecie pogrążonym w wojennym chaosie. 

„Armadillo - wojna jest w nas”. reż. Janus Metz Pedersen. Propaganda jako promocja wojny.

Armadillo to nazwa wojskowej bazy operacyjnej, zlokalizowanej w prowincji Helmand w południowym Afganistanie. Stacjonuje w niej zazwyczaj około 170 brytyjskich i duńskich żołnierzy. Są wśród nich młodzi ludzie, traktujący wyjazd wojnę niczym przygodę, test lub wyzwanie, któremu nie da się oprzeć. Jednak w trakcie półrocznego pobytu w bazie zarówno ich osobowość, jak i charakter ulegają gwałtownej zmianie.

 

„Wyścig” reż. Yuri Ancarani. Co wiemy o „pustyni”?

Reżyser przekracza Zatokę Perską, aby towarzyszyć sokolnikom w przygotowaniach do ważnych zawodów na pustyni w Katarze. Obserwujemy, jak wśród SUV-ów, lamborghini i prywatnych odrzutowców rozgrywa się konkurs przypominający świat "Mad Maxa". Film to zobrazowana z antropologiczną pasją opowieść o intensywnym weekendzie spędzonym na pustyni. Zawody sokolników mają tradycję sięgającą niemal 40 stuleci. Były rozrywką arystokracji w średniowieczu. Także dziś, szczególnie w kulturze arabskiej, przypisywany jest im duży prestiż. Sokoły biorące udział w zawodach darzone są przez ich właścicieli nie tylko czcią, ale także dużą czułością.Świat przedstawiony w filmie jest wyłącznie męski

„5 rozbitych kamer” Guy Davidi, Emad Burnat. O granicach godności i poniżenia?

Nie od dziś wiadomo, że Stany Zjednoczone bacznie przyglądają się wydarzeniom mającym miejsce w okolicach zachodniego brzegu Jordanu. Nad chrześcijańską Ziemią Świętą od kilkudziesięciu lat niemal nieustannie wisi fatum kolejnych wybuchających bomb, rozpadających się domów oraz umierających ludzi. Spór Izraela i Palestyny jest zjawiskiem niezwykle złożonym, od dziesięcioleci znajdującym się w niechlubnej czołówce najpoważniejszych konfliktów współczesności. Emad - palestyński rolnik - za pomocą pięciu kamer dokumentuje różne oblicza walki swojej wioski z izraelską opresją.

„Śmierć człowieka pracy” reż. Michael Glawogger. Czy jest możliwy work-life balance?

Nie ma już człowieka pracy. Pozostał robotnik - ktoś gorszy, ktoś, komu się nie udało. Ktoś, komu praca nie daje godności, lecz ją odbiera. Przyzwyczajeni do wygodnego życia, coraz częściej zapominamy, jak ciężką pracę może wykonywać człowiek. Rezygnując z odautorskiego komentarza reżyser "Śmierci człowieka pracy" w wysmakowanych obrazach (zdjęcia Wolfganga Thalera) rejestruje nieludzki wysiłek współczesnych zapomnianych bohaterów. Niezwykłe zdjęcia oraz muzyka (autorstwa Johna Zorna) sprawiają, że "Śmierć człowieka pracy" to monumentalne, nasycone emocjami dzieło.

 

Miasto Słońca reż. Asger Leth/ Milos Loncarevic. Bieda jako atrakcja turystyczna?

Haiti to kraj biedy, beznadziei i przemocy. Oddalone od Florydy zaledwie o dwie godziny lotu, jest całkowicie zapomniane przez resztę świata. Slumsy Port-au-Prince, stolicy kraju, rządzonego przez Jean-Bertranda Aristide'a należą do najniebezpieczniejszych miejsc na ziemi. "Miasto słońca" rozgrywa się właśnie tutaj, wśród mieszkańców Cité Soleil. Bohaterami filmu są dwaj bracia: 2Pac i Billy. Obaj są liderami "Duchów", nieformalnej armii, utworzonej ze slumsowych gangów dla wsparcia reżimu prezydenta Aristide'a. Życie bohaterów to ciągłe lawirowanie w systemie, w którym jest się pozbawionym jakichkolwiek wyborów. Starają się wykorzystać swoją pozycję dla zapanowania nad chaosem zakazanej dzielnicy.
Poznajemy ich slumsową codzienność, fascynację hip-hopem i rapem, pełną ambiwalencji braterską miłość i przyjaźń z Lele, francuską wolontariuszką mieszkającą w Port-au-Prince.

 

„Dawson city. Czas zatrzymany”. Reż. reż.Bill Morrison. Amerykańskie poczucie sprawstwa?

Epicki, oparty prawie wyłącznie na archiwach film o gorączce złota, kinofilii, początkach akumulacji kapitału, walce klas, ustawionych meczach baseballowych, pięknie kanadyjskiej przyrody i lubieżnych początkach fortuny Donalda Trumpa.

Dawson City, położone nad kanadyjską rzeką Jukon, było pod koniec wieku jedną z głównych scen, gdzie rozgrywała się gorączka złota. Skromna osada w ciągu dwóch lat zwiększyła swoją populację do 40 tys. mieszkańców. Przewinęło się przez nią setki ludzi, którzy odegrali potem rolę w dziejach popkultury, biznesu i polityki. Od Jacka Londona, przez przodków Donalda Trumpa (zawiadujących położonym w regionie domem uciech) i późniejszych właścicieli największych kin w Hollywood, po anarchistów i socjalistów, którzy wsławili się zamachami bombowymi na terenie całych Stanów Zjednoczonych.

 

„W objęciach węża” reż. Cirro Guerra. O konfliktach międzycywilizacyjnych.

Film rzuca na widza czar i wprowadza go w długotrwały trans. Film Ciro Guerry hipnotyzuje zwłaszcza pięknem czarno–białych kadrów. Portretowana na ekranie podróż w głąb amazońskiej dżungli nie będzie jednak ani komfortowa, ani bezpieczna. Guerra zaprasza nas na wędrówkę po piekle urządzonym tubylcom przez przedstawicieli zachodniej cywilizacji.

Nie opuszczaj mnie ( Korea Płd) reż. Mo-young Jin. O relacjach między starością i młodością w ponowoczesnym świecie.

98-letni Byeong-man Jo i 89-letnia Gye-yeol Kang są małżeństwem od 76 lat. Mieszkają w górskiej wiosce Hoengseong w prowincji Gangwon w Korei Południowej. Spłodzili razem dwanaścioro dzieci, pogrzebali szóstkę z nich, ale ich relacja wciąż pełna jest młodzieńczej radości i czułości. Bliźniaczo podobne stroje, które noszą, codzienne żarciki, jakimi się raczą, ale przede wszystkim ogromna miłość uczyniły z nich bohaterów koreańskiej telewizji, a powstały w konsekwencji film pełnometrażowy stał się największym sukcesem komercyjnym w historii południowokoreańskiego kina dokumentalnego.

Efekty kształcenia

Uczestnik zdobędzie wiedzę z zakresu rozumienia i krytycznej analizy zjawisk społeczno-kulturowych opisujących współczesność Polski w kontekście przemian świata zachodniej cywilizacji. Podniesie poziom wiedzy z zakresu najnowszej refleksji humanistycznej. Pogłębi zdolność rozumienia innych i prowadzenia dialogu.

Metody pracy

Metody pracy: prezentacje filmów dokumentalnych, wykład interaktywny oparty na prezentacjach w Power point, wykorzystujących materiały wizualne i audio oraz dyskusja na temat filmów.

 

Literatura:

Baudrillard J. (1998). Ameryka. Warszawa. Wydawnictwo Sic!

Barber B. (2001). Dżihad kontra McŚwiat. Wydawnictwo Muza.

Bauman Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa. PIW.

Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań. Zysk i S-ka.

Fanon F. (1985). Wyklęty lud ziemi. Warszawa.

Fukuyama F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Warszawa. PWN.

Gellner E. (1997). Postmodernizm, rozum i religia. Warszawa. PIW.

Geertz C. (2100). Po fakcie. Wydawnictwo Naukowe UJ.

Giddens A. (2002). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa. PWN.

Huntington S.P. (1997). Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Warszawa. Muza.

MacCannell D. (2002). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa. Muza.

Ricoeur P. (1992). Filozofia osoby. Kraków. Wyd. Nauk. Papieskiej Akademii Teologicznej.

Said E. Orientalizm. Warszawa


Informacje o egzaminie

Informacja:
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (18h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.

Cena egzaminu: 100,00 zł

esej pisemny

Schemat postępowania

1. Rejestracja w Systemie Uniwersytetu Otwartego UAM

Swoją aktywność na Uniwersytecie Otwartym UAM rozpoczniesz od utworzenia konta Słuchacza. Takie konto pozwoli Tobie na dokonanie rejestracji na wybrane kursy, a później na śledzenie swojej aktywności w ramach kursu (dostęp do materiałów, sprawdzanie swoich obecności, itp.).

2. Dokonanie zapisu na wybrany kurs

Po zalogowaniu do Systemu Uniwersytetu Otwartego możesz dokonać rejestracji na te kursy, na których będą aktualnie otwarte zapisy. Pamiętaj, że o przyjęciu na dany kurs decyduje kolejność zgłoszeń. W przypadku gdy na kursie zapisanych jest więcej kandydatów niż przewidywany limit miejsc możesz dokonać rejestracji na listę rezerwową.

3. Oczekiwanie na informację o uruchomieniu kursu

Po zakończeniu zapisów, w oparciu o liczbę zapisanych kandydatów, podejmowana jest decyzja o uruchomieniu lub nieuruchomieniu kursu.

4. Opłacenie kursu

Kandydaci zapisani na listę podstawową otrzymują informację o konieczności opłacenia kursu. Termin na dokonanie tej czynności wynosi 4 dni kalendarzowe. Dokonanie wpłaty odbywa się poprzez konto Słuchacza. W przypadku nieopłacenia kursu w terminie zapis na kurs jest anulowany, a miejsce zostaje zwolnione kolejnej osobie z listy rezerwowej.


Dodatkowe informacje

  • Przyjmowanie na kurs następuje zgodnie z kolejnością zgłoszeń.
  • W bazie FAQ znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
  • Regulamin kursów