Cele kursu
Uwaga!
Kurs „Trudne rozmowy bez spięcia” jest przeznaczony dla osób, które brały już udział w przynajmniej dwóch moich kursach w ramach UO i chcą dalej rozwijać Swoje umiejętności komunikacyjne.
Cele kursu:
- poznanie podstawowych narzędzi mediacji i komunikacji bez przemocy (NVC),
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie i słuchania z empatią,
- nauka stawiania granic i formułowania jasnych, konstruktywnych próśb,
- nauka rozpoznawania momentów, kiedy warto przerwać rozmowę i wrócić do niej później, by nie eskalować napięcia,
- ćwiczenia w prowadzeniu trudnych rozmów bez agresji i ucieczki od konfrontacji,
- budowanie pewności siebie w sytuacjach konfliktowych.
Tematyka kursu
Konflikty są nieodłączną częścią życia – pojawiają się tam, gdzie są relacje, różnice zdań i potrzeby. To, co decyduje o jakości naszych związków prywatnych i zawodowych, to nie brak konfliktów, ale sposób, w jaki na nie reagujemy.
Umiejętność prowadzenia trudnych rozmów z empatią, spokojem i jasnością to dziś jedna z kluczowych kompetencji osobistych i społecznych. To właśnie ona pozwala nie tylko łagodzić napięcia, ale także budować głębszy kontakt – ze sobą i z innymi.
W programie m.in.:
- Autoregulacja w napięciu – jak zostać obecnym, gdy ciało chce uciekać lub atakować?
- Równoległa empatia – jak słuchać drugiej strony, nie rezygnując z siebie?
- Mapa konfliktu – jak spod powierzchni zarzutów dotrzeć do tego, co naprawdę porusza: potrzeby i wartości?
- Przygotowanie do rozmowy – jak się przygotować mentalnie i emocjonalnie do ważnej rozmowy?
- Między szczerością a relacją – jak być autentycznym, nie raniąc?
- Mediacja w relacji asymetrycznej (np. z szefem, rodzicem, dzieckiem) – jak prowadzić dialog, gdy druga osoba ma przewagę lub odmawia rozmowy?
- Naprawianie szkody – co zrobić, gdy powiedzieliśmy za dużo lub za ostro?
Efekty uczenia się
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
- w sytuacjach wysokiego napięcia emocjonalnego rozpoznaje własne reakcje (walka, ucieczka, zamrożenie) i efektywnie stosuje techniki samoregulacji,
- rozróżnia emocje i potrzeby własne od cudzych oraz utrzymuje kontakt ze sobą podczas słuchania drugiej strony,
- identyfikuje powierzchniowe zarzuty oraz dociera do ukrytych potrzeb i wartości leżących u podstaw konfliktu,
- analizuje konflikt na różnych poziomach (fakty, emocje, potrzeby, strategie) i dekoduje komunikaty nacechowane napięciem,
- rozpoznaje własne „haki” emocjonalne oraz przygotowuje się mentalnie i emocjonalnie do ważnych rozmów,
- planuje rozmowę z uwzględnieniem celu, emocji i intencji, dostosowując poziom szczerości do kontekstu relacyjnego,
- rozpoznaje mechanizmy asymetrii w relacjach i prowadzi dialog z osobą mającą przewagę bez rezygnowania z własnego stanowiska,
- stosuje język przeprosin oparty na odpowiedzialności oraz podejmuje działania służące odbudowie zaufania po konflikcie.
Metody pracy
Uczestnicy będą pracować metodami warsztatowymi opartymi na doświadczeniu, refleksji i praktyce. W trakcie zajęć wykorzystane zostaną m.in. ćwiczenia uważności, studia przypadków (case study), symulacje trudnych rozmów, analiza komunikatów oraz dialogi prowadzone w parach i grupach. Ważnym elementem procesu będzie również autorefleksja, praca z emocjami i wspólne poszukiwanie znaczeń w bezpiecznej, empatycznej przestrzeni.
Egzamin ustny i pisemny z zakresu stosowania wiedzy poznanej w trakcie spotkań.