Cele kursu
Celem kursu jest zdobycie zawodowych umiejętności kulturoznawczych w zakresie wdrażania i realizowania projektów teatralnych wywiedzionych z tradycji regionalnych i czerpiących z aktywności twórczej lokalnej społeczności.
Tematyka kursu
1. Jak mówić o wartościach teatru? Źródłowe inspiracje zakładania grup teatralnych w Polsce w XIX i XX wieku, przegląd zjawisk socjologicznych związanych z partycypacyjnym udziałem mieszkańców wsi i małych miast w organizowaniu amatorskiego ruchu teatralnego
2. Od czego zacząć? Współczesny warsztat teatralny – techniki pisania scenariuszy dramatycznych i przygotowania egzemplarzy reżyserskich
3. Podstawy warsztatu aktorskiego i reżyserskiego
4. Rola muzyki – przegląd zagadnień praktycznych
5. Umiejętność odręcznego ryzowania teatralnych szkiców sytuacyjnych
6. Co się zmienia? Nowe pojęcia „teatru miejskiego” i „teatru ludowego”, style ekspresji scenicznej będące pochodną przemian kulturowych i wzrastającej obecności mediów cyfrowych w życiu codziennym.
7. Na czym budować pasję? Praca z aktorem amatorem – sposoby rozwijania odwagi scenicznej, metodyka dopasowania ćwiczeń głosowych i ruchowych do potrzeb widowiska plenerowego.
8. Co jest wyzwaniem? Metodyka pracy w zespole międzypokoleniowym i włączającym osoby z niepełnosprawnościami – wrażliwe diagnozowanie talentów, zakresy typowych możliwości i potrzeb osób uczestniczących w działaniach lokalnych grup teatralnych.
9. Twórczo to znaczy ciekawie. Praca nad koncepcją widowiska teatralnego wzbogacającego turystyczną atrakcyjność regionu.
10. Praca nad założeniami projektu teatralnego, przygotowanie wniosków konkursowych
Efekty uczenia się
1. Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę na temat oszacowania wartości obiektów i dokumentów kultury lokalnej pod kątem przydatności wykorzystania ich w projektach teatralnych
2. Uczestnicy kursu zapoznają się z konkretnymi technikami pracy aktorskiej, reżyserskiej i animacyjnej mającej zastosowanie w praktyce zespołów reprezentujących wartości kultury lokalnej.
3. Każdy uczestnik kursu zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu prowadzenie prób, utrzymania motywacji zespołowej, osiągania satysfakcji zarówno po stronie twórców teatru jak i premierowej publiczności.
4. Uczestnik kursu będzie miał możliwość poznania zasad tworzenia spektakli repertuarowych według praktykowanych metod teatru repertuarowego.
5. Uczestnik kursu zdobędzie umiejętności miękkie mające zastosowanie w edukacji teatralnej i pracy animacyjnej na rzecz mieszkańców.
Metody pracy
· Ćwiczenia warsztatowe wykorzystujące przestrzeń i wyposażenie Sali Teatralnej UAM,
· Praca nad konkretnymi wątkami tematycznymi zgłaszanymi przez uczestników kursu
· Ćwiczenia aktorskie, reżyserskie, scenograficzne
· Pokazy improwizowanych etiud teatralnych nawiązujących do proponowanych tematów kultury lokalnej
· Metodyczny trening zespołowej pracy twórczej
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Zwarty opis projektu teatralnego w postaci prezentacji w programie PowerPoint.