Cele kursu
- poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć, narzędzi oraz mechanizmów działania mediów społecznościowych, ze szczególnym uwzględnieniem algorytmów i ich wpływu na kulturę oraz relacje społeczne;
- nabycie praktycznych kompetencji w zakresie zarządzania obecnością online, w tym konfigurowania ustawień prywatności, kontroli jakości korzystania oraz rozpoznawania i weryfikacji zjawisk kultury cyfrowej;
- wypracowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy wobec uczestnictwa w mediach społecznościowych, obejmującej autorefleksję, budowanie tożsamości cyfrowej, dbanie o dobrostan psychiczny oraz wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w życiu codziennym.
Tematyka kursu
1. Autoetnografia cyfrowa – prowadzenie dziennika własnego uczestnictwa w mediach społecznościowych
2. Algorytmy i ekonomia uwagi - jak media społecznościowe zdobywają naszą uwagę i współkształtują rzeczywistość
3. Cyfrowa tożsamość i autoprezentacja a współczesne ujęcia prywatności - jak kreujemy siebie w sieci i dlaczego to ma znaczenie
4. Kultura codzienności i społeczności internetowe – Memy i tiktoki jako narzędzia zaangażowania społecznego
5. Fake news, przeciwwiedza i pseudonauka - narzędzia rozpoznawania i przeciwdziałania dezinformacji
6. Cyfrowa higiena i dobrostan - praktyczne strategie na zdrowe korzystanie z mediów społecznościowych
7. Sztuczna inteligencja w codziennym życiu - generatywna AI jako narzędzie i aktor życia codziennego współczesnych społeczeństw
Efekty uczenia się
Po zakończeniu kursu, jego uczestnik/uczestniczka:
- zna podstawowe pojęcia oraz narzędzia służące do analizy mediów społecznościowych w kontekście kultury współczesnej;
- rozumie mechanizmy działania platform medialnych, ze szczególnym uwzględnieniem algorytmów i systemów rekomendacji oraz ich wpływu na emocje i relacje społeczne;
- posiada praktyczne umiejętności efektywnego zarządzania własną obecnością online, w tym konfiguruje ustawienia prywatności, dba o higienę cyfrową oraz kontroluje czas spędzany w mediach społecznościowych;
- potrafi rozpoznawać i analizować kluczowe zjawiska kultury cyfrowej, takie jak dezinformacja, fake newsy, pseudonauka czy viralowe treści, oraz stosuje narzędzia umożliwiające ich weryfikację;
- potrafi prowadzić autorefleksyjną autoetnografię oraz wypracowuje indywidualne strategie korzystania z mediów społecznościowych z troską o budowanie tożsamości cyfrowej, dobrostan psychiczny i odpowiedzialne uczestnictwo w sieci.
- opanował/a w podstawowym zakresie umiejętności wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT, narzędzi AI do generowania obrazów, podsumowań czy organizacji treści) do usprawniania codziennych działań.
Metody pracy
- Wykład konwersatoryjny – wprowadzanie kluczowych pojęć i teorii w dialogu z uczestnikami.
- Dyskusja – moderowane rozmowy wokół analizowanych zjawisk, refleksji z dzienników i bieżących przykładów z przestrzeni cyfrowej.
- Praca z tekstem – wspólne czytanie i omawianie wybranych fragmentów tekstów teoretycznych i publicystycznych.
- Metoda analizy przypadków – interpretacja konkretnych zjawisk medialnych (np. memów, viralowych kampanii, TikToków, fake newsów).
- Metoda badawcza (dociekania naukowego) – autoetnograficzne podejście do analizy kultury cyfrowej: obserwacja siebie jako uczestnika mediów społecznościowych, dokumentowanie doświadczeń, emocji i decyzji związanych z codzienną obecnością online.
- Metoda projektu – opracowanie, na podstawie dziennika autoetnograficznego, indywidualnej strategii refleksyjnego korzystania z mediów społecznościowych i przedstawienie jej w formie podsumowania podczas wspólnej sesji refleksyjnej.
- Demonstracje dźwiękowe i/lub video – analiza materiałów audiowizualnych jako przykładów kultury cyfrowej.
- Metody aktywizujące – burze mózgów, mapy myśli, technika „kuli śniegowej”, miniwarsztaty z wykorzystaniem narzędzi online do rozpoznawania dezinformacji, refleksyjnych praktyk cyfrowych i tworzenia indywidualnych „zasad używania Internetu”.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Projekt i prezentacja wyników - Przygotowanie i przedstawienie podsumowania własnego dziennika autoetnograficznego, zawierającego:
• kluczowe spostrzeżenia i obserwacje dotyczące własnego uczestnictwa w kulturze mediów społecznościowych,
• opis procesu pogłębiania refleksji podczas kursu,
• refleksje nad hybrydycznością rzeczywistości cyfrowej i wpływem mediów na życie codzienne,
• wnioski i wyprowadzone na ich podstawie propozycje indywidualnych strategii korzystania z mediów społecznościowych, które zostaną przedyskutowane z prowadzącym.