Nauki prawno-społeczne

Zrozumieć media społecznościowe. Kultura cyfrowa w praktykach codziennych

Prowadzący: mgr Łukasz Juda


Cena kursu: 390 zł
Liczba godzin: 15
Forma: kurs zdalny
Rodzaj zajęć: laboratorium
Język: polski

Informacje podstawowe

Zapisy na ten kurs rozpoczną się w dniu:
poniedziałek, 15.09.2025

Opis kursu

Cele kursu

-    poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć, narzędzi oraz mechanizmów działania mediów społecznościowych, ze szczególnym uwzględnieniem algorytmów i ich wpływu na kulturę oraz relacje społeczne;

-    nabycie praktycznych kompetencji w zakresie zarządzania obecnością online, w tym konfigurowania ustawień prywatności, kontroli jakości korzystania oraz rozpoznawania i weryfikacji zjawisk kultury cyfrowej;

-    wypracowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy wobec uczestnictwa w mediach społecznościowych, obejmującej autorefleksję, budowanie tożsamości cyfrowej, dbanie o dobrostan psychiczny oraz wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w życiu codziennym.

Tematyka kursu

1.   Autoetnografia cyfrowa – prowadzenie dziennika własnego uczestnictwa w mediach społecznościowych

2.   Algorytmy i ekonomia uwagi - jak media społecznościowe zdobywają naszą uwagę i współkształtują rzeczywistość

3.   Cyfrowa tożsamość i autoprezentacja a współczesne ujęcia prywatności - jak kreujemy siebie w sieci i dlaczego to ma znaczenie

4.   Kultura codzienności i społeczności internetowe – Memy i tiktoki jako narzędzia zaangażowania społecznego

5.   Fake news, przeciwwiedza i pseudonauka -  narzędzia rozpoznawania i przeciwdziałania dezinformacji

6.   Cyfrowa higiena i dobrostan -  praktyczne strategie na zdrowe korzystanie z mediów społecznościowych

7.   Sztuczna inteligencja w codziennym życiu - generatywna AI jako narzędzie i aktor życia codziennego współczesnych społeczeństw

Efekty uczenia się

Po zakończeniu kursu, jego uczestnik/uczestniczka:

-    zna podstawowe pojęcia oraz narzędzia służące do analizy mediów społecznościowych w kontekście kultury współczesnej;

-    rozumie mechanizmy działania platform medialnych, ze szczególnym uwzględnieniem algorytmów i systemów rekomendacji oraz ich wpływu na emocje i relacje społeczne;

-    posiada praktyczne umiejętności efektywnego zarządzania własną obecnością online, w tym konfiguruje ustawienia prywatności, dba o higienę cyfrową oraz kontroluje czas spędzany w mediach społecznościowych;

-    potrafi rozpoznawać i analizować kluczowe zjawiska kultury cyfrowej, takie jak dezinformacja, fake newsy, pseudonauka czy viralowe treści, oraz stosuje narzędzia umożliwiające ich weryfikację;

-    potrafi prowadzić autorefleksyjną autoetnografię oraz wypracowuje indywidualne strategie korzystania z mediów społecznościowych z troską o budowanie tożsamości cyfrowej, dobrostan psychiczny i odpowiedzialne uczestnictwo w sieci.

-    opanował/a w podstawowym zakresie umiejętności wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT, narzędzi AI do generowania obrazów, podsumowań czy organizacji treści) do usprawniania codziennych działań.

Metody pracy

-    Wykład konwersatoryjny – wprowadzanie kluczowych pojęć i teorii w dialogu z uczestnikami.

-    Dyskusja – moderowane rozmowy wokół analizowanych zjawisk, refleksji z dzienników i bieżących przykładów z przestrzeni cyfrowej.

-    Praca z tekstem – wspólne czytanie i omawianie wybranych fragmentów tekstów teoretycznych i publicystycznych.

-    Metoda analizy przypadków – interpretacja konkretnych zjawisk medialnych (np. memów, viralowych kampanii, TikToków, fake newsów).

-    Metoda badawcza (dociekania naukowego) – autoetnograficzne podejście do analizy kultury cyfrowej: obserwacja siebie jako uczestnika mediów społecznościowych, dokumentowanie doświadczeń, emocji i decyzji związanych z codzienną obecnością online.

-    Metoda projektu – opracowanie, na podstawie dziennika autoetnograficznego, indywidualnej strategii refleksyjnego korzystania z mediów społecznościowych i przedstawienie jej w formie podsumowania podczas wspólnej sesji refleksyjnej.

-    Demonstracje dźwiękowe i/lub video – analiza materiałów audiowizualnych jako przykładów kultury cyfrowej.

-    Metody aktywizujące – burze mózgów, mapy myśli, technika „kuli śniegowej”, miniwarsztaty z wykorzystaniem narzędzi online do rozpoznawania dezinformacji, refleksyjnych praktyk cyfrowych i tworzenia indywidualnych „zasad używania Internetu”.

Ukończenie kursu

Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.


Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.

Opłata za egzamin końcowy: 100 zł

Projekt i prezentacja wyników - Przygotowanie i przedstawienie podsumowania własnego dziennika autoetnograficznego, zawierającego:

•              kluczowe spostrzeżenia i obserwacje dotyczące własnego uczestnictwa w kulturze mediów społecznościowych,

•              opis procesu pogłębiania refleksji podczas kursu,

•              refleksje nad hybrydycznością rzeczywistości cyfrowej i wpływem mediów na życie codzienne,

•              wnioski i wyprowadzone na ich podstawie propozycje indywidualnych  strategii korzystania z mediów społecznościowych, które zostaną przedyskutowane z prowadzącym.

Terminy zajęć

Lp. Data Godzina
1. czwartek, 30.10.2025 18:00 - 19:30
2. czwartek, 06.11.2025 18:00 - 19:30
3. czwartek, 13.11.2025 18:00 - 19:30
4. czwartek, 20.11.2025 18:00 - 19:30
5. czwartek, 27.11.2025 18:00 - 19:30
6. czwartek, 04.12.2025 18:00 - 19:30
7. czwartek, 11.12.2025 18:00 - 19:30
8. czwartek, 18.12.2025 18:00 - 18:45

Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań

Ten serwis używa plików „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.