Cele kursu
Celem kursu jest dostarczenie odpowiedzi na pytania:
1. Dlaczego życie niektórych wydaje się być pasmem sukcesów podczas gdy inni wędrują od porażki do porażki?
2. Jak sposób rozwiązywania nieuchronnych kryzysów rozwojowych wpływa na budowanie mocnych stron tożsamości?
3. Jak zmienić swoje życie na lepsze, odnieść życiowy sukces nie czekając na „szczęście”?
Tematyka kursu
1. Rozwój TOŻSAMOŚCI. Etapy, kryzysy i konflikty rozwojowe, mocne strony tożsamości. Rodzaje sukcesu.
2. Fundament tożsamości – podstawowa NADZIEJA
3. Określenie kierunku rozwoju – WOLA
4. Początek działania – ZDECYDOWANIE
5. Kapitał do wykorzystania – KOMPETENCJE
6. Konsekwencja w realizacji celu – WIERNOŚĆ
7. Przekraczanie antagonizmów, wymiar indywidualny – MIŁOŚĆ
8. Przekraczanie własnych granic, wymiar globalny – TROSKA
9. Akceptacja własnych możliwości i dokonań a także ograniczeń – MĄDROŚĆ
10. Mapa, kompas, droga do sukcesu. Jak osiągnąć sukces? Jaki sukces?
Efekty uczenia się
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą:
· Wyposażeni w wiedzę na temat rozwoju psychospołecznego wg teorii E. Eriksona. Kształtowania mocnych stron tożsamości: nadziei, woli, zdecydowania, kompetencji, wierności, troski, mądrości.
· Świadomi przebytych kryzysów, aktualnego etapu rozwojowego, potrafią rozpoznać i nazwać sposób ich rozwiązania i ocenić konsekwencje;
· Zdolni do dokonania analizy historii kształtowania własnej tożsamości z uwzględnieniem czynników wspomagających i blokujących mocne strony tożsamości;
· Świadomi kolejnych nieuchronnych kryzysów, wyposażeni w wiedzę jak się do nich przygotować i konstruktywnie rozwiązywać;
- Zdolni budować silne strony tożsamości na poziomie neurofizjologicznym, psychologicznym i społecznokulturowym;
- Świadomi różnego sposobu rozumienia pojęć lepsze życie/sukces: osiągnięcie celu, osiągnięcia zewnętrzne, rozwój wewnętrzy i poczucie spełnienia, realizacja wartości.
- Zdolni do krytycznej oceny swoich oczekiwań, możliwości;
- Zdolni do korygowania blokujących czynników z przeszłości i wzmacniania wspierających na przyszłość;
- Umieli przygotować własny plan korekcyjno – rozwojowy pozwalający żyć lepiej.
Metody pracy
Zajęcia prowadzone będą w nurcie psychologii pozytywnej i narracyjnej. Wykorzystane będą aktywizujące metody warsztatowe bazujące na procesach grupowych, pisaniu rozwojowym i terapeutycznym według metody J.W. Pennebakera skutecznej niezależnie od zdolności i umiejętności czy też zamiłowania do pisania. Wykorzystujące mity, baśnie, opowieści literackie i filmowe na temat „drogi życiowej” człowieka.
Z zastosowaniem:
· Interaktywnego mini wykładu multimedialnego
· Pracy indywidualnej
· Pracy w małych grupach/parach
· Burzy mózgów
· Analizy własnej historii budowania tożsamości, odnoszenia sukcesu
· Przygotowania indywidualnego programu korekcyjno - rozwojowego
Egzamin ustny.