KURS ODBYWAĆ SIĘ BĘDZIE W FORMIE STACJONARNEJ.
Cele kursu
Celem kursu jest zaznajomienie uczestników kursu z problematyką kryminalistycznych badań pisma ręcznego. Uczestnicy zostaną zapoznani z zarysem historycznym badań pismoznawczych (w tym założeniami grafologii) oraz poznają metody i cele współczesnych badań pismoznawczych, a także możliwości dokonywania ustaleń na podstawie pisma. Istotnym elementem kursu jest umożliwienie uczestnikom nabywania wiedzy w praktyce - poprzez samodzielną analizę grafizmu pisma.
Tematyka kursu
- Dokument i jego rola w kryminalistyce, czyli kilka słów o kryminalistycznych badaniach dokumentów.
- Pismo ręczne: wzorzec graficzny – czyli elementarz i jego rola w procesie nauki pisania oraz etapy rozwoju pisma i określanie potencjalnego wieku wykonawcy próby pisma.
- Badania klasyfikacyjne pisma ręcznego, czyli ustalanie potencjalnej grupy wykonawców pisma.
- Badania indywidualizacyjne, czyli o sposobie określania wykonawcy próby pisma ręcznego.
- Typy prób pisma ręcznego – czym są oraz czy można je łatwo rozróżnić.
- Meandry nauki, czyli grafologia i jej założenia.
Efekty uczenia się
- Zapamiętanie wiadomości
Po zakończeniu kursu uczestnik potrafi:
- Zdefiniować cele i wymienić rodzaje badań dokumentów.
- Wymienić podstawowe typy prób pisma ręcznego.
- Zdefiniować rodzaje cech graficznych pisma ręcznego.
- Zdefiniować, czym są badania pismoznawcze.
- Zidentyfikować istotę grafologii.
- Zrozumienie wiadomości
Po zakończeniu kursu uczestnik potrafi:
- Rozróżnić poszczególne etapy rozwoju pisma ręcznego ze względu na cechy graficzne oraz domniemany wiek wykonawcy pisma.
- Streścić przebieg badań pismoznawczych.
- Zilustrować poszczególne typy prób pisma ręcznego.
- Rozróżnić pojęcia grammy, konstrukcyjnych punktów zatrzymania oraz impulsu.
- Wyjaśnić, na czym polegają poszczególne etapy kryminalistycznych badań dokumentów.
- Zastosowanie wiedzy w sytuacjach typowych
Po zakończeniu kursu uczestnik potrafi:
- Porównać poszczególne metody badań pisma ręcznego.
- Określić założenia grafologii i porównać ją z badaniami pismoznawczymi.
- Określić, w jaki sposób należy pobrać materiał porównawczy do badań pismoznawczych.
- Dokonać oceny grafizmu pod kątem występujących w nim cech grupowych i indywidualizujących.
- Wybrać, który rodzaj badań jest możliwy do przeprowadzenia w danej sytuacji.
- Zastosowanie w sytuacjach problemowych
Po zakończeniu kursu uczestnik potrafi:
- Przeanalizować, jakie badania pisma ręcznego należałoby przeprowadzić w danej sytuacji.
- Ocenić wartość wykrywczą pisma ręcznego.
- Przeanalizować możliwe sposoby dowodzenia na podstawie śladów pisma ręcznego.
- Przewidzieć, które cechy graficzne mogą być przydane dla dokonywania poszczególnych ustaleń.
- Przewidzieć, jakie mogą być ograniczenia badawcze pisma ręcznego.
Metody pracy
Elementy wykładu, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne (analiza grafizmu pisma, określanie typu próby przy wykorzystaniu jej cech graficznych).