KURS ODBYWAĆ SIĘ BĘDZIE W FORMIE ZDALNEJ.
Cele kursu:
przekazanie słuchaczom/słuchaczkom wiedzy z zakresu historii ruchów emancypacyjnych oraz głównych pojęć krytyki feministycznej
Tematyka kursu:
W trakcie zajęć przedyskutujemy eseje feministyczne ze szczególnym uwzględnieniem tych, które dotyczą pisania i czytania oraz roli uniwersytetów. Oprócz esejów przełomowych, jak chociażby Własny pokój Virginii Woolf, przyjrzymy się utworom m.in. Alice Walker, Margaret Atwood, Doris Lessing, Toni Morisson, Ursuli Le Guin, Porozmawiamy także o roli intelektualistek we współczesnym świecie oraz o ich propozycjach na rozwiązywanie problemów klimatycznych i migracyjnych. W centrum zaproponowanych zagadnień znajdą się te o budowaniu wspólnoty, konstruowaniu sojuszy i przeciwdziałaniu alienacji.
Efekty uczenia się:
słuchacz/słuchaczka/osoba słuchająca:
omawia i charakteryzuje podstawowe problemy metodologii krytyki feministycznej w odniesieniu do różnych tekstów literackich
analizuje krytycznie, odwołując się do poznanych opracowań, podstawowe teorie badań krytyki feministycznej
W dyskusji stosuje terminologię z zakresu krytyki feministycznej w procesie interpretacji tekstu literackiego; uwzględnia kontekst społeczny i polityczny badań humanistycznych.
Metody pracy:
wykład, prezentacja, zagadnienia do dyskusji, prowadzenie dyskusji