Kurs odbywać się będzie w formie stacjonarnej.
Cele kursu
1. Wprowadzenie do problematyki nienormatywnych tożsamości płciowych i orientacji (psycho)seksualnych.
2. Przedstawienie współczesnych uwikłań społeczno-kulturowych osób LGBT+ w Polsce i Europie.
3. Przegląd wybranej tematyki LGBT+ w różnych kontekstach kulturowych i historycznych (literatura i sztuki wizualne).
Tematyka kursu
-
Cykl inter- i transdyscyplinarnych wykładów obejmuje różne (historyczne i współczesne) konteksty funkcjonowania osób nieheteronormatywnych w społeczeństwie, kulturze i sztuce. Prowadzący działający w Stowarzyszeniu Społeczności LGBT+ UAM (https://lgbtplus.amu.edu.pl/) odwołają się do perspektywy badawczej swoich dyscyplin naukowych: psychologii, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, socjolingwistyki, filmoznawstwa oraz nauk o sztuce. Kurs został podzielony na większe bloki tematyczne: historia kultury (1-4), psychologia i społeczeństwo (5-6, 14), językoznawstwo (7), literatura (8-10, 13) i sztuki wizualne i kino (10-11, 15).
Lista tematów i prowadzących:
1. dr Łukasz Berger (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej): Pederastia w starożytnej Grecji.
2. dr Łukasz Berger (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej): Nienormatywne seksualności Rzymian.
3. dr Jacek Olesiejko (Wydział Anglistyki): Miłość, przyjaźń, bliskość i grzech między mężczyznami i kobietami we wczesno-średniowiecznej Anglii (450-1100 A.D.)
4. dr Jacek Olesiejko (Wydział Anglistyki): Cross-dressing i transpłciowość w literaturze okresu staroangielskiego (450-1100 A.D.)
5. mgr Jerzy Bandel (Wydział Psychologii i Kognitywistyki): Między naturą a kulturą - nieheteronormatywność w ujęciu psychologicznym i seksuologicznym
6. mgr Jerzy Bandel (Wydział Psychologii i Kognitywistyki): Coming out czy coming outy? Rozwój tożsamości nieheteroseksualnej.
7. dr Hanna Jaśkiewicz: "Pedały z kobietami" czyli o odzyskiwaniu obraźliwych określeń, związanych z płcią i seksualności
8. mgr Agnieszka Kocznur (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej): Historia i genologia powieści LGBT+ dla niedorosłych
9. mgr Agnieszka Kocznur (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej): Literatura LGBT+ dla młodzieży: poetyka, praktyka, recepcja
10. dr Agnieszka Filipiak (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa): Queerowe kino cz. 1 – ujęcie historyczne w kontekście polskim i zagranicznym
11. dr Agnieszka Filipiak (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa): Queerowe kino cz. 2 – dominujące narracje, najnowsze trendy
12. dr Adriana Kovacheva (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej): Queerowe przestrzenie za żelazną kurtyną
13. dr Hanna Jaśkiewicz: Queer w literaturze japońskiej
14. mgr Paweł Ziemba: HIV dawniej i dziś.
15. dr Luiza Kempińska: HIV/AIDS. Artystyczne i wystawiennicze praktyki emancypacyjne w Polsce w czasach transformacji.
Efekty uczenia się
- Osoba uczestnicząca zna podstawowe pojęcia i rozróżnienia z teorii tożsamości płciowej i orientacji seksualnej.
- Osoba uczestnicząca orientuje się w społecznych, psychologicznych, kulturowych i historycznych uwarunkowania nieheteronormatywności w odniesieniu do współczesnej Polski i Europy.
- Osoba uczestnicząca potrafi szerzej omówić wybrane zagadnienia z historii literatury i sztuki dotyczące tematyki LGBT+.
Metody pracy
Wykład z prezentacją multimedialną i dyskusją.