Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
Poznanie przez słuchaczy podstawowych regulacji prawnych w polskim prawie oświatowym oraz praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Tematyka kursu
1. Historyczna ewolucja prawa oświatowego i jego źródła we współczesnym systemie prawa RP.
2. System prawa oświatowego i ustrój oświaty w Polsce.
3. Pojęcia z zakresu prawa oświatowego (np. obowiązek szkolny, awans zawodowy nauczycieli, odpowiedzialność dyscyplinarna).
4. Charakterystyka podstawowych instytucji w teorii oraz praktyce orzeczniczej sądów powszechnych i organów administracji państwowej.
5. Sposoby interpretowania prawa oświatowego w praktyce kuratoriów oświaty, jednostek samorządu terytorialnego, sądów administracyjnych oraz doktryny prawa oświatowego.
Efekty uczenia się
Po zakończeniu kursu i potwierdzeniu osiągnięcia słuchacz potrafi:
1. Scharakteryzować ustrojowe podstawy rodzimego prawa oświatowego i jego historyczną ewolucję oraz przedstawić jego znaczenie dla obywateli, społeczeństwa i państwa – w tym polityki oświatowej państwa.
2. Scharakteryzować wybrane instytucje prawa oświatowego z odwołaniem do aktualnych poglądów doktryny i orzecznictwa.
3. Przeprowadzić interpretację odpowiedniego przepisu prawa oświatowego w oparciu o przyjęte metody i reguły wykładni.
4. Zastosować przepis prawa oświatowego, a w szczególności rozwiązać casus związany z realizacją obowiązku szkolnego.
5. Zaprezentować i uzasadnić pisemnie lub ustnie stanowisko w zakresie stosowania prawa oświatowego.
Metody pracy
Dyskusja, praca z tekstem prawnym, praca z kazusami, metoda warsztatowa.