Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
Celem kursu jest ukazanie współczesnego języka polskiego jako efektu przemian, jakie zachodziły w jego strukturze we wcześniejszych okresach istnienia.
Tematyka kursu
Tematem zajęć jest opis języka polskiego w ujęciu diachronicznym, ze szczególnym uwzględnieniem treści niezbędnych dla objaśniania zjawisk współczesnej polszczyzny. Zajmiemy się poszukiwaniem odpowiedzi m.in. na poniższe pytania:
Jaką zagadkę skrywają w sobie współczesne wulgaryzmy? Dlaczego w polskiej pisowni mamy ó obok u, rz i ż? Kim były tajemnicze maciory pod krzyżem ze średniowiecznego utworu Lament świętokrzyski (Posłuchajcie, bracia miła...)? Dlaczego Adam Mickiewicz ubrał Zosię Horeszczankę w bieliznę? Co oznacza wyraz samotrzecia w nazwie świętej Anny? W środę czy we środę; wsiąść na koń czy na konia; jadę na Ukrainę czy do Ukrainy - jak jest poprawnie?
Efekty uczenia się
Po zakończeniu kursu słuchacz potrafi wskazać konsekwencje zjawisk historycznojęzykowych we współczesnej polszczyźnie. Innymi słowy (i tu kolejna kwestia do rozważenia - dlaczego nie słowami?) wspólnie dojdziemy do wniosku, że na płaszczyźnie historycznych przekształceń języka polskiego - jak zaznaczyłyśmy w tytule kursu - diabeł tkwi w szczegółach.
Metody pracy
Wiodącą formą zajęć jest wykład z elementami ćwiczeń, powiązany z dyskusją na temat omawianych zagadnień.
Tryb zdalny z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Wykładowca udostępnia potrzebne materiały w wersjach cyfrowych.