Kurs odbywać się będzie w formie stacjonarnej.
Cele kursu:
- poznanie najważniejszych zagadnień oraz zasad i standardów projektowych dotyczących projektowania przestrzeni miejskiej dostępnej dla wszystkich użytkowników (projektowanie uniwersalne),
- poznanie potrzeb osób o różnym spektrum niepełnosprawności,
- poznanie najważniejszych barier architektonicznych występujących w przestrzeniach miejskich,
- zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie projektowania uniwersalnego,
- możliwość poznania "na własnej skórze" potrzeb i barier, jakie w swoim życiu, w środowisku miejskim napotykają osoby o różnych niepełnosprawnościach (m. in. wózek inwalidzki, wady wzroku, kombinezon geriatryczny), a w szczególności możliwość sprawdzenia swoich sił na torach przeszkód dla wózków inwalidzkich.
Tematyka kursu:
- cele i zasady projektowania uniwersalnego,
- społeczna odpowiedzialność projektanta,
- grupy osób ze szczególnymi potrzebami objęte projektowaniem uniwersalnym i zasady savoir vivre w stosunku do osób niepełnosprawnych
- bariery napotykane w środowisku miejskim przez osoby o ograniczonej mobilności i percepcji,
- kształtowanie przestrzeni miejskich – dobre i złe praktyki - „case study” wybranych przestrzeni,
- standardy projektowe z zakresu dostępności środowiska zabudowanego dla wszystkich użytkowników, w tym dla osób o ograniczonej funkcjonalności,
- zadania projektowe: kształtowanie przestrzeni publicznych oraz zagospodarowanie terenów mieszkaniowych, usługowych, komunikacji i zieleni w skali architektonicznej i urbanistycznej zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich użytkowników, w tym osób ze szczególnymi potrzebami.
Przykładowe tematy zajęć:
Projektowanie uniwersalne - czym jest i skąd się wzięło? Podstawy i zasady.
Tacy sami, a jednak różni - potrzeby różnych użytkowników.
Krawężnik, schody, próg koszmarem przechodnia - bariery przestrzenne w środowisku życia.
Zwykłe/ niezwykle projektowanie - standardy projektowania uniwersalnego.
Czy ta przestrzeń jest uniwersalna? - wybrane "case study".
Efekty uczenia się:
- słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw, zasad oraz standardów projektowania uniwersalnego i jest świadomy społecznej roli projektanta,
- słuchacz posiada podstawową wiedzę dotyczącą potrzeb różnych grup osób o specjalnych potrzebach,
- słuchacz potrafi zidentyfikować bariery architektoniczno-urbanistyczne i zaproponować rozwiązania projektowe z zakresu poprawy dostępności przestrzeni publicznych.
Metody pracy:
5 spotkań w formie tradycyjnej, stacjonarnej w salach dydaktycznych WGSEiGP UAM, 1 spotkanie w Centrum PUN na WGSEiGP UAM (na torach przeszkód dla wózków inwalidzkich), 1 zajęcia w terenie (Niewidzialna Ulica, Matejki 53).