Kurs odbywać się będzie w formie stacjonarnej.
Cele kursu:
1. Przysposobienie przez uczestników kursu elementów warsztatu pracy historyka sztuki dot. analizy i interpretacji dzieł sztuki, przydatnego podczas prowadzenia badań własnych, pisania artykułów, przygotowania prac maturalnych, zaliczeniowych, jako bazy wiedzy dla przewodników, pilotów wycieczek, nauczycieli przedmiotowych, animatorów kultury
i edukatorów.
2. Zapoznanie uczestników z metodą analizy ikonograficznej dzieł sztuki: rzeźby, malarstwa, grafiki, sztuki użytkowej, architektury.
3. Zaznajomienie uczestników ze znaczeniem, pochodzeniem, rozwojem, złożonością
i sprzecznością ikonografii chrześcijańskiej.
4. Poszerzenie wiedzy i świadomości uczestników kursu dotyczącej dzieł sztuki, które zobaczyć mogą w Poznaniu poprzez wykorzystanie podczas zajęć także przykładów dzieł lokalnych.
5. Pobudzenie kreatywności, zachęcenie uczestników do podejmowania samodzielnych prób interpretacji i poszukiwania znaczeń symboli chrześcijańskich.
Tematyka kursu:
Kurs „W sztuce nie ma przypadków” jest krótkim kursem ikonografii. Zakłada zaprezentowanie sposobu odczytywania dzieł sztuki z uwzględnieniem zmieniającego się znaczenia umieszczonych na nich symboli, przedstawień symbolicznych. Część 1 odkrywa tajemnice ikonografii chrześcijańskiej. Przenosi uczestników do skomplikowanego, pełnego sprzeczności jednak niesamowicie interesującego świata sztuki, w którym sfera sacrum i profanum przeplatają się, tworząc szereg znaczeń często nieoczywistych. Kurs zakłada przedstawienie złożoności
i wielorakości sposobów odczytywania dzieł sztuki także w kontekście dzieł sztuki lokalnych.
Efekty uczenia się:
Uczestnik kursu:
1. Zna metody i narzędzia analizy i interpretacji dzieł sztuki o tematyce chrześcijańskiej oraz podstawowe publikacje dotyczące tej tematyki.
2. Zna podstawowe znaczenie wybranych symboli i tematów sztuki chrześcijańskiej.
3. Potrafi odszukiwać i interpretować - zależnie od kontekstu - wybrane symbole i tematy ikonograficzne.
4. Potrafi krytycznie się ustosunkować do literatury przedmiotu.
5. Rozumie potrzebę przekazywania wiedzy o sztuce i symbolach.
Metody pracy:
Wykład, dyskusja, praca z tekstem, praca z obiektem, studium przypadku.