Podstawowe informacje
Informacje o zapisach | |
---|---|
Rozpoczęcie zapisów: | 30.11.2020 |
Zamknięcie zapisów: | 31.12.2020 |
Min. liczba uczestników: | 12 |
Limit miejsc: | 17 |
Zapisy na ten kurs zostały odwołane.
Kurs nie został uruchomiony.
Terminy i miejsca zajęć
Lp. | Data | Godzina |
---|---|---|
1. | wtorek 2.02.2021 | 18:00 - 19:30 |
2. | wtorek 9.02.2021 | 18:00 - 19:30 |
3. | wtorek 16.02.2021 | 18:00 - 19:30 |
4. | wtorek 23.02.2021 | 18:00 - 19:30 |
5. | wtorek 2.03.2021 | 18:00 - 19:30 |
6. | wtorek 9.03.2021 | 18:00 - 19:30 |
Zajęcia prowadzone zdalnie.
Tryb zdalny z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Informacje dotyczące programu kursu
Kurs odbywać się będzie w formie zdalnej.
Cele kursu
Czy stereotyp o prymitywizmie Neandertalczyków z czasów paleolitu jest prawdziwy? Czy Neandertalczycy dbali o osoby niepełnosprawne? Czy w starożytnym Egipcie istniała grupa społeczna dotknięta niepełnosprawnością? Czy osoby niepełnosprawne były lepiej traktowane w czasach prehistorycznych niż w XIX wieku? Czego możemy się dziś nauczyć o niepełnosprawności z przeszłości? Celem kursu jest udzielenie pytań na powyższe pytania.
Na świecie jest około 785-975 milionów (~ 20%) osób niepełnosprawnych. Natomiast w Unii Europejskiej około 14% osób w wieku 15-64 lat jest postrzeganych jako niepełnosprawni. Osoby te mierzą się z odmiennymi życiowymi wyzwaniami niż tzw. osoby pełnosprawne. Studia nad niepełnosprawnością mają za zadanie podnieść społeczną świadomość dotyczącą życia osób niepełnosprawnych. Archeologia aktywnie włącza się w to zadanie i pomaga poznać życie osób niepełnosprawnych w różnych kulturach na przestrzeni dziejów. Wykorzystanie w archeologii wiedzy z zakresu biologii, historii i antropologii pomaga poszerzyć naszą wiedzę dotyczącą traktowania osób niepełnosprawnych. Jest to ważne, ponieważ konflikty zbrojne, wypadki, kary, choroby i ograniczona wiedza medyczna powodowały istnienie stosunkowo znacznej liczby osób niepełnosprawnych w przeszłości. Osoby te stanowią ważną część historii i bez znajomości ich dziejów nie jesteśmy w stanie w pełni poznać naszej historii i zrozumieć teraźniejszości.
Celem kursu jest:
- Poznanie historii osób niepełnosprawnych
- Przybliżenie różnych postaw wobec osób niepełnosprawnych na przestrzeni epok w różnych społeczeństwach i na różnych kontynentach
- Obalenie stereotypów o traktowaniu osób niepełnosprawnych w przeszłości
Przedstawienie źródeł na podstawie, których archeolodzy badają niepełnosprawność
Tematyka kursu
Kurs przedstawia podstawy badań w archeologii i sposób traktowania osób niepełnosprawnych od najdawniejszych czasów, czyli paleolitu (starszej epoki kamienia) na Bliskim Wschodzie po XIX wiek w Stanach Zjednoczonych. Tematyka obejmuje między innymi:
- Wprowadzenie do archeologii i paleopatologii.
- Definicje niepełnosprawności
- Niepełnosprawni Neandertalczycy z paleolitu na Bliskim Wschodzie
- Osoby niepełnosprawne w neolicie
- Ambiwalentne traktowanie na Bliskim Wschodzie
- Czy w starożytnym Egipcie osoby z dysfunkcjami były uznawane za niepełnosprawne?
- Starożytna Grecja i Rzym
- Unikatowe historie z czasów średniowiecza w Polsce
- Indianie w Północnej Ameryce
- XIX wiek w USA
Efekty kształcenia
Uczestnik posiądzie wiedzę:
- Czym jest archeologia i paleopatologia oraz w jaki sposób bada się przeszłość
- Jakie postawy przyjmowano wobec osób niepełnosprawnych w dawnych epokach
- Jak wyglądały warunki życia w przeszłości
Uczestnik nabędzie umiejętność:
- Rozumienia, kiedy pojawiła się koncepcja niepełnosprawności i czy istniała ona w prehistorii i starożytności
- Krytycznego podejścia do stereotypowych poglądów na temat niepełnosprawności w przeszłości istniejących w przestrzeni publicznej (mediach: prasie, Internecie)
Metody pracy
- Elementy wykładu, prezentacje multimedialne
- Elementy laboratoriów
- Studium przypadku
- Praca z tekstem
- Dyskusja
Informacje o egzaminie
egzamin nie jest obowiązkowy - jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy chcą otrzymać Świadectwo Ukończenia Kursu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uczestniczenie w co najmniej 60% zajęć (7h) oraz terminowe dokonanie płatności za egzamin.
Cena egzaminu: 100,00 zł
Egzamin ustny