Cele kursu
Kurs jest przewidziany dla osób, zobowiązanych do interweniowania i podejmowania działań w ramach dobrostanu zwierząt, zapobiegania bezdomności zwierząt, prowadzenia schronisk dla zwierząt, osób działających na rzecz ochrony zwierząt w organizacjach pozarządowych ale też dla osób po prostu zainteresowanych dobrostanem. Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy i słuchaczek z podstawowymi zasadami rozumienia i definiowania dobrostanu zwierząt różnych gatunków, rozumienia zapisów ustawy o ochronie zwierząt, ocenianiu dobrostanu zwierząt towarzyszących, gospodarskich i dzikich. Dzięki pracy w małej grupie o podobnych zainteresowaniach i potrzebach będzie istniała możliwość wymiany praktycznych doświadczeń dzięki czemu aspekt empiryczny zostanie jeszcze bardziej wyeksponowany. W zajęciach będą wykorzystane do analizy konkretne, realne przypadki pozwalające na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktycznej pracy.
Tematyka kursu
proponowany kurs jest odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie społeczne w zakresie rozumienia dobrostanu zwierząt. Społeczeństwo polskie jest coraz bardziej uważne i zaangażowane w ochronę zwierząt. Propozycję nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt podpisało 550.000 osób, co wskazuje na wagę tematu dla polskiego społeczeństwa. Służby otrzymują coraz więcej zgłoszeń i próśb o podejmowanie interwencji, a za niewłaściwe wywiązywanie się ze swoich obowiązków są też prawomocnie karani odpowiedzialni urzędnicy. Jednostki samorządu terytorialnego są stawiane przed nowymi wyzwaniami z zakresu dobrostanu zwierząt. Wzrasta też presja medialna na nagłaśnianie spraw związanych z nadużyciami wobec zwierząt. Wszystko to powoduje, że coraz bardziej potrzebna jest dostęp do rzetelnej wiedzy w zakresie dobrostanu, która pozwoli na merytoryczne ocenianie stanu zwierząt i podejmowanie dalszych decyzji co do ich losów.
Tematy zajęć:
1. Rozumienie dobrostanu, tzw. „pięć wolności” opracowane przez Brytyjską Radę Dobrostanu Zwierząt Gospodarskich i jej rozwinięcie wg Marca Bekoffa.
2. Odczuwanie bólu i cierpienia przez zwierzęta. Źródła dystresu i największe stresory. Perspektywa zwierzęca a perspektywa ludzka. Dobrostanowe wskaźniki fizjologiczne i behawioralne.
3. Rozpoznawanie zaburzeń behawioralnych, psychicznych i somatycznych jako źródło informacji o dobrostanie oraz jego zaburzeniach.
4. Interakcje człowiek zwierzę: nadużycia wobec zwierząt i wobec ludzi; koncepcja jednego zdrowia.
5. Rola lekarzy weterynarii i Inspekcji weterynaryjnej, organizacje pozarządowe działające na rzecz zwierząt.
6. Podstawowe regulacje prawne jako podstawa dla działań praktycznych.
7. Edukacja humanitarna, jej rola i znaczenie w ochronie zwierząt.
8. Potrzeby zwierząt towarzyszących: psy i koty.
9. Postępowanie ze zwierzętami dzikimi.
10. Zwierzęta gospodarskie.
Efekty uczenia się
Uczestnicy i uczestniczki zdobędą wiedzę z zakresu rozumienia dobrostanu zwierząt, oceny dobrostanu i podejmowania zasadnych działań w sprawach dotyczących zwierząt.
Metody pracy
Metody pracy: wykład interaktywny oparty na prezentacjach w Power point, wykorzystujących materiały wizualne i audio. Wykłady są interaktywne, włączają osoby uczestniczące w dyskusję i wymianę poglądów, networking i wsparcie poprzez uwspólnianie doświadczeń. Obowiązuje włączanie kamer w czasie zajęć.
Literatura:
Bekoff M., Pierce J. (2018). Dzika sprawiedliwość. Moralne życie zwierząt. Copernicus Center Press. Kraków.
Bekoff M. (2019). Manifest zwierząt. Sześć powodów żeby okazywać więcej współczucia. Wydawnictwo marginesy. Warszawa.
Kaleta T., Fiszdon K. (2002). Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
Kaleta T. (2003). Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
Mamzer H. (2020). Braki urozmaiceń środowiskowych w schroniskach dla bezdomnych zwierząt- ludzka percepcja potrzeb zwierząt a ich dobrostan. Med. Weter. 2020, 76 (5), 273-281
http://dx.doi.org/10.21521/mw.6358 http://www.medycynawet.edu.pl/
Mamzer H. (2021). Koncepcja „jednego zdrowia” jako szansa poprawy dobrostanu zwierząt. W: Dobre dla zwierząt. Pozytywne przemiany w relacjach ludzko-nie-ludzkich. Mamzer H. (red). Oficyna Wydawnicza Atut. Wrocław.
Mamzer H. (2024). Sprzedaż zwierząt na targowiskach w kontekście ich dobrostan. W Życie Weterynaryjne nr 11/2024
Mamzer H. (2024). Fajerwerki a dobrostan zwierząt. W Życie Weterynaryjne nr 12/2024
Pisula W. (2003). Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt. Gdańskie Wydawnictwo Psychlogiczne. Gdańsk.
Psychologia porównawcza. (2006). W.Pisula (red.). Academica Wydawnictwo SWPS i PWN. Warszawa.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Egzamin pisemny.