Cele kursu
Kurs jest przewidziany dla osób, zobowiązanych do interweniowania i podejmowania działań w ramach dobrostanu zwierząt, zapobiegania bezdomności zwierząt, prowadzenia schronisk dla zwierząt, osób działających na rzecz ochrony zwierząt w organizacjach pozarządowych ale też dla osób po prostu zainteresowanych dobrostanem. Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy i słuchaczek z podstawowymi zasadami rozumienia i definiowania dobrostanu zwierząt różnych gatunków, rozumienia zapisów ustawy o ochronie zwierząt, ocenianiu dobrostanu zwierząt towarzyszących, gospodarskich i dzikich. Dzięki pracy w małej grupie o podobnych zainteresowaniach i potrzebach będzie istniała możliwość wymiany praktycznych doświadczeń dzięki czemu aspekt empiryczny zostanie jeszcze bardziej wyeksponowany. W zajęciach będą wykorzystane do analizy konkretne, realne przypadki pozwalające na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktycznej pracy.
Tematyka kursu
proponowany kurs jest odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie społeczne w zakresie rozumienia dobrostanu zwierząt. Społeczeństwo polskie jest coraz bardziej uważne i zaangażowane w ochronę zwierząt. Propozycję nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt podpisało 550.000 osób, co wskazuje na wagę tematu dla polskiego społeczeństwa. Służby otrzymują coraz więcej zgłoszeń i próśb o podejmowanie interwencji, a za niewłaściwe wywiązywanie się ze swoich obowiązków są też prawomocnie karani odpowiedzialni urzędnicy. Jednostki samorządu terytorialnego są stawiane przed nowymi wyzwaniami z zakresu dobrostanu zwierząt. Wzrasta też presja medialna na nagłaśnianie spraw związanych z nadużyciami wobec zwierząt. Wszystko to powoduje, że coraz bardziej potrzebna jest dostęp do rzetelnej wiedzy w zakresie dobrostanu, która pozwoli na merytoryczne ocenianie stanu zwierząt i podejmowanie dalszych decyzji co do ich losów.
Tematy zajęć:
- Rozumienie dobrostanu, tzw. „pięć wolności” opracowane przez Brytyjską Radę Dobrostanu Zwierząt Gospodarskich i jej rozwinięcie wg Marca Bekoffa.
- Odczuwanie bólu i cierpienia przez zwierzęta. Źródła dystresu i największe stresory. Perspektywa zwierzęca a perspektywa ludzka. Dobrostanowe wskaźniki fizjologiczne i behawioralne.
- Rozpoznawanie zaburzeń behawioralnych, psychicznych i somatycznych jako źródło informacji o dobrostanie oraz jego zaburzeniach.
- Interakcje człowiek zwierzę: nadużycia wobec zwierząt i wobec ludzi; koncepcja jednego zdrowia.
- Rola lekarzy weterynarii i Inspekcji weterynaryjnej, organizacje pozarządowe działające na rzecz zwierząt.
- Podstawowe regulacje prawne jako podstawa dla działań praktycznych.
- Edukacja humanitarna, jej rola i znaczenie w ochronie zwierząt.
- Potrzeby zwierząt towarzyszących: psy i koty.
- Postępowanie ze zwierzętami dzikimi.
- Zwierzęta gospodarskie.
Efekty uczenia się
Uczestnicy i uczestniczki zdobędą wiedzę z zakresu rozumienia dobrostanu zwierząt, oceny dobrostanu i podejmowania zasadnych działań w sprawach dotyczących zwierząt.
Metody pracy
Metody pracy: wykład interaktywny oparty na prezentacjach w Power point, wykorzystujących materiały wizualne i audio. Wykłady są interaktywne, włączają osoby uczestniczące w dyskusję i wymianę poglądów, networking i wsparcie poprzez uwspólnianie doświadczeń. Obowiązuje włączanie kamer w czasie zajęć.
Literatura:
- Bekoff M., Pierce J. (2018). Dzika sprawiedliwość. Moralne życie zwierząt. Copernicus Center Press. Kraków.
- Bekoff M. (2019). Manifest zwierząt. Sześć powodów żeby okazywać więcej współczucia. Wydawnictwo marginesy. Warszawa.
- Kaleta T., Fiszdon K. (2002). Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
- Kaleta T. (2003). Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
- Mamzer H. (2020). Braki urozmaiceń środowiskowych w schroniskach dla bezdomnych zwierząt- ludzka percepcja potrzeb zwierząt a ich dobrostan. Med. Weter. 2020, 76 (5), 273-281
- http://dx.doi.org/10.21521/mw.6358 http://www.medycynawet.edu.pl/
- Mamzer H. (2021). Koncepcja „jednego zdrowia” jako szansa poprawy dobrostanu zwierząt. W: Dobre dla zwierząt. Pozytywne przemiany w relacjach ludzko-nie-ludzkich. Mamzer H. (red). Oficyna Wydawnicza Atut. Wrocław.
- Mamzer H. (2024). Sprzedaż zwierząt na targowiskach w kontekście ich dobrostan. W Życie Weterynaryjne nr 11/2024
- Mamzer H. (2024). Fajerwerki a dobrostan zwierząt. W Życie Weterynaryjne nr 12/2024
- Pisula W. (2003). Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt. Gdańskie Wydawnictwo Psychlogiczne. Gdańsk.
- Psychologia porównawcza. (2006). W.Pisula (red.). Academica Wydawnictwo SWPS i PWN. Warszawa.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Egzamin pisemny.