Nauki humanistyczne

Od żetonu do emocji – historia kulturowa grania w Polsce i nie tylko

Prowadzący: dr Jakub Kłeczek


Cena kursu: 450 zł
Liczba godzin: 30
Forma: kurs stacjonarny
Rodzaj zajęć: ćwiczenia
Język: polski

Informacje podstawowe

Zapisy na ten kurs rozpoczną się w dniu:
poniedziałek, 15.09.2025

Opis kursu

Cele kursu

Ukazanie gier wideo jako istotnego elementu kultury codziennej i materialnej.  Wprowadzenie do analizy gier retro z perspektywy kulturoznawczej i medioznawczej. Rozwijanie kompetencji interpretacyjnych uczestników w odniesieniu do zjawisk związanych z retrogamingiem, pamięcią medialną i przestrzenią gry. Pobudzenie refleksji na temat zmian pokoleniowych w doświadczeniu interaktywnej rozrywki.

Tematyka kursu

Historia i fenomen Pegasusa w Polsce jako przypadek kulturowego piractwa. Salony gier jako przestrzenie rytualne, społeczne i dźwiękowe. Estetyka i dźwięk tzw. “gier 8-bitowych”; analiza ekranów ładowania, rola intra w kulturze gier. Pamięć i nostalgia gracza – retrogaming jako praktyka kulturowa i emocjonalna. Gry jako performans – gracz jako ciało w interfejsie. Gry a codzienność – między domem, świetlicą a nielegalnym salonem. Gender i przemoc w grach retro – co się zestarzało, a co wraca? Współczesne formy przywracania retro (emulatory, moda, muzyka chiptune).

Efekty uczenia się

Uczestnik potrafi opisać gry wideo jako artefakty kultury materialnej i społecznej. Rozpoznaje podstawowe strategie estetyczne, narracyjne i dźwiękowe gier retro. Potrafi zanalizować zjawiska popkulturowe w perspektywie krytycznej i historycznej. Rozumie znaczenie nostalgii, pamięci pokoleniowej i przestrzeni medialnych. Zna podstawowe pojęcia związane z badaniami nad grami i kulturą medialną.

Metody pracy

Analiza materiałów wizualnych i dźwiękowych (ekrany gier, intro, plansze itp.). Praca autoetnograficzna – wspomnienia i opowieści uczestników o grach. Prezentacja urządzeń retro (z kolekcji prowadzącego). Dyskusje grupowe i krótkie zadania problemowe. Miniwarsztat – konstruowanie opisu „swojego salonu gier” lub gry pokoleniowej. Wyjście do współczesnego salonu gier – analiza przestrzeni i zachowań graczy.

Ukończenie kursu

Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.


Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.

Opłata za egzamin końcowy: 100 zł

Nieobowiązkowy mini-esej (1 strona) – „Moja gra pokoleniowa” lub „Czym był dla mnie salon gier?” Alternatywnie – prezentacja ustna lub artefakt (np. opis wymyślonego kontrolera, szkic mapy pamięci gracza).

Terminy zajęć

Lp. Data Godzina
1. sobota, 08.11.2025 09:45 - 13:30
2. sobota, 15.11.2025 09:45 - 13:30
3. sobota, 22.11.2025 09:45 - 13:30
4. sobota, 29.11.2025 09:45 - 13:30
5. sobota, 06.12.2025 09:45 - 13:30
6. sobota, 13.12.2025 09:45 - 13:30

Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
ul. Fredry 10; 61-701 Poznań

Ten serwis używa plików „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.