Cele kursu
Ukazanie gier wideo jako istotnego elementu kultury codziennej i materialnej. Wprowadzenie do analizy gier retro z perspektywy kulturoznawczej i medioznawczej. Rozwijanie kompetencji interpretacyjnych uczestników w odniesieniu do zjawisk związanych z retrogamingiem, pamięcią medialną i przestrzenią gry. Pobudzenie refleksji na temat zmian pokoleniowych w doświadczeniu interaktywnej rozrywki.
Tematyka kursu
Historia i fenomen Pegasusa w Polsce jako przypadek kulturowego piractwa. Salony gier jako przestrzenie rytualne, społeczne i dźwiękowe. Estetyka i dźwięk tzw. “gier 8-bitowych”; analiza ekranów ładowania, rola intra w kulturze gier. Pamięć i nostalgia gracza – retrogaming jako praktyka kulturowa i emocjonalna. Gry jako performans – gracz jako ciało w interfejsie. Gry a codzienność – między domem, świetlicą a nielegalnym salonem. Gender i przemoc w grach retro – co się zestarzało, a co wraca? Współczesne formy przywracania retro (emulatory, moda, muzyka chiptune).
Efekty uczenia się
Uczestnik potrafi opisać gry wideo jako artefakty kultury materialnej i społecznej. Rozpoznaje podstawowe strategie estetyczne, narracyjne i dźwiękowe gier retro. Potrafi zanalizować zjawiska popkulturowe w perspektywie krytycznej i historycznej. Rozumie znaczenie nostalgii, pamięci pokoleniowej i przestrzeni medialnych. Zna podstawowe pojęcia związane z badaniami nad grami i kulturą medialną.
Metody pracy
Analiza materiałów wizualnych i dźwiękowych (ekrany gier, intro, plansze itp.). Praca autoetnograficzna – wspomnienia i opowieści uczestników o grach. Prezentacja urządzeń retro (z kolekcji prowadzącego). Dyskusje grupowe i krótkie zadania problemowe. Miniwarsztat – konstruowanie opisu „swojego salonu gier” lub gry pokoleniowej. Wyjście do współczesnego salonu gier – analiza przestrzeni i zachowań graczy.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Nieobowiązkowy mini-esej (1 strona) – „Moja gra pokoleniowa” lub „Czym był dla mnie salon gier?” Alternatywnie – prezentacja ustna lub artefakt (np. opis wymyślonego kontrolera, szkic mapy pamięci gracza).