Nauki prawno-społeczne

Wstęp do psychologii pozytywnej i ekonomii szczęścia

Prowadzący: dr Maciej Górny


Cena kursu: 320 zł
Liczba godzin: 20
Forma: kurs zdalny
Rodzaj zajęć: ćwiczenia
Język: polski

Informacje podstawowe

Zapisy na ten kurs rozpoczną się w dniu:
poniedziałek, 15.09.2025

Opis kursu

Cele kursu

Celem kursu „Wstęp do psychologii pozytywnej i ekonomii szczęścia” jest zapoznanie studentów z interdyscyplinarnym podejściem do badania szczęścia (dobrostanu), łączącym perspektywy psychologiczne, ekonomiczne, filozoficzne i społeczne. Zajęcia mają na celu przedstawienie kluczowych teorii psychologii pozytywnej (m.in. PERMA, cebulowa teoria szczęścia) oraz ekonomii szczęścia (m.in. paradoks Easterlina, wskaźnik szczęścia narodowego brutto). Uczestnicy kursu poznają narzędzia pomiaru szczęścia rozwijając umiejętność ich krytycznej analizy i interpretacji. Ważnym celem zajęć jest także refleksja nad znaczeniem szczęścia w życiu jednostki i społeczeństwa – w obszarze relacji międzyludzkich, edukacji, pracy, wolnego czasu i komunikacji. Kurs inspiruje do wdrażania praktyk psychologii pozytywnej w codziennym życiu i pracy zawodowej, szczególnie w kontekście wspierania zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego i społecznego dobrostanu.

 

Tematyka kursu

1. Czym jest szczęście?

– wymiar biologiczny i chemiczny

– ujęcie filozoficzne i ekonomiczne

– teorie dobrostanu

– szczęście = dobrostan = zadowolenie z życia?

 

2. Czy pieniądze dają szczęście?

– wprowadzenie do ekonomii szczęścia

– paradoks Easterlina

– PKB a szczęście obywateli

– dlaczego ekonomiści zajmują się szczęściem?

 

3. Polityka szczęścia, szczęście w polityce (cz. 1)

– Bhutan i wskaźnik szczęścia narodowego brutto

– World Happiness Index

 

4. Polityka szczęścia, szczęście w polityce (cz. 2)

– polityka szczęścia ZEA

– przykład Nowej Zelandii

 

5. Wybrane determinanty szczęścia

– prawo do szczęścia

– krzywa szczęścia / kryzys wieku średniego

– wpływ polityki społecznej i ekonomicznej

– kapitał społeczny, zaufanie, wiara, kultura

 

6+7. Wprowadzenie do psychologii pozytywnej

– powstanie i przedmiot psychologii pozytywnej

– relacja do innych dziedzin psychologii

– model PERMA

 

8. Pozytywność

– model dobrostanu S. Lyubomirsky

– formy pozytywności wg B. Fredrickson

– interwencje pozytywne

– komunikaty hamujące pozytywne emocje

 

9. Czas i media społecznościowe a poczucie szczęścia. Komunikacja i edukacja pozytywna

– perspektywa temporalna

– wykorzystanie czasu

– praca i efekt blizny

– FOMO i media społecznościowe

– edukacja pozytywna jako profilaktyka zdrowia psychicznego

– komunikacja oparta na dobrych intencjach (NVC)

 

10, Siły sygnaturowe – mocne strony charakteru

– test sygnaturowy VIA

Efekty uczenia się

Wiedza

– zna podstawowe pojęcia i teorie związane ze szczęściem, dobrostanem oraz psychologią pozytywną i ekonomią szczęścia,

– rozumie zróżnicowanie kulturowe i społeczne w postrzeganiu i definiowaniu szczęścia,

– zna najważniejsze narzędzia i wskaźniki służące do pomiaru dobrostanu (np. PERMA, GNH, World Happiness Index),

– rozumie wpływ polityki publicznej i ekonomii na dobrostan jednostek i społeczeństw.

 

Umiejętności

– potrafi krytycznie analizować i porównywać różne koncepcje szczęścia oraz ich praktyczne implikacje,

– potrafi interpretować dane dotyczące poziomu dobrostanu w różnych krajach i kontekstach społecznych,

– umie wskazać pozytywne interwencje możliwe do zastosowania w edukacji, relacjach społecznych lub środowisku zawodowym,

– potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat czynników wpływających na dobrostan.

 

Kompetencje społeczne

– jest otwarty zróżnicowane podejścia do szczęścia i jakości życia,

– rozumie znaczenie dobrostanu psychicznego jako elementu zdrowia jednostki i wspólnoty,

– potrafi formułować refleksje etyczne i społeczne dotyczące szczęścia jako wartości indywidualnej i zbiorowej,

– wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz wspierania dobrostanu w środowisku edukacyjnym i społecznym.

Metody pracy

wykład z prezentacją, praca grupowa, analiza case study, dyskusja grupowa

Ukończenie kursu

Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.


Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.

Opłata za egzamin końcowy: 100 zł

Test pisemny.

Terminy zajęć

Lp. Data Godzina
1. poniedziałek, 27.10.2025 18:30 - 20:00
2. poniedziałek, 03.11.2025 18:30 - 20:00
3. poniedziałek, 01.12.2025 18:30 - 20:00
4. poniedziałek, 08.12.2025 18:30 - 20:00
5. poniedziałek, 15.12.2025 18:30 - 20:00
6. poniedziałek, 12.01.2026 18:30 - 20:00
7. poniedziałek, 19.01.2026 18:30 - 20:00
8. poniedziałek, 26.01.2026 18:30 - 20:00
9. poniedziałek, 02.02.2026 18:30 - 20:00
10. poniedziałek, 09.02.2026 18:30 - 20:00

Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
ul. Uniwersytetu Poznańskiego 5; 61-614 Poznań

Ten serwis używa plików „cookies” zgodnie z polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.