Cele kursu
- Doskonalenie kompetencji liderskich w obszarze budowania efektywnego zespołu.
- Diagnoza i zrozumienie mechanizmów pięciu kluczowych dysfunkcji zespołowych według Patricka Lencioniego.
- Rozwijanie praktycznych umiejętności tworzenia kultury zaufania, zaangażowania i odpowiedzialności w zespole.
- Wzmocnienie roli lidera jako inicjatora zmiany kultury współpracy.
Tematyka kursu
- Wprowadzenie do modelu 5 dysfunkcji pracy zespołowej.
- Brak zaufania – jak budować otwartość i bezpieczeństwo psychologiczne.
- Obawa przed konfliktem – konstruktywna konfrontacja i różnice zdań jako siła zespołu.
- Brak zaangażowania – jak doprowadzić do prawdziwego zobowiązania i wspólnych decyzji.
- Unikanie odpowiedzialności – wspieranie odpowiedzialności poziomej (peer accountability).
- Brak dbałości o wyniki – koncentracja na celach wspólnych, nie indywidualnych ambicjach.
- Rola lidera w przełamywaniu dysfunkcji i wzmacnianiu zdrowych nawyków pracy zespołowej.
- Autoanaliza i plan działania – co wprowadzam do swojego zespołu.
Efekty uczenia się
Uczestnik zna pięć kluczowych dysfunkcji zespołu według modelu Lencioniego oraz ich wzajemne powiązania.
Rozumie znaczenie zaufania, konfliktu, zaangażowania, odpowiedzialności i orientacji na wyniki dla efektywnego funkcjonowania zespołu.
Potrafi diagnozować obszary dysfunkcyjne w swoim zespole.
Potrafi prowadzić rozmowy budujące zaufanie i konstruktywne konflikty.
Potrafi tworzyć warunki do większego zaangażowania i wspólnego podejmowania decyzji w zespole.
Potrafi wdrażać konkretne działania wspierające odpowiedzialność i koncentrację na wynikach.
Wykazuje gotowość do refleksji nad własnym stylem przywództwa i jego wpływem na dynamikę zespołu.
Metody pracy
- Mini-wprowadzenia merytoryczne z elementami prezentacji i dyskusji.
- Ćwiczenia zespołowe i scenariusze pracy w grupach 2–3 osobowych (np. analiza case studies).
- Symulacje sytuacji liderskich, odgrywanie ról.
- Refleksja indywidualna i zespołowa (praca z kartami refleksji, mapowanie zespołu).
- Praca warsztatowa na flipchartach – tworzenie „map zespołu” i planów działania.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Egzamin pisemny.