Cele kursu
Celem kursu jest wyposażenie uczestników w wiedzę oraz rozwijanie umiejętności stawiania zdrowych granic w relacjach interpersonalnych, tak aby zachować bliskość i autentyczność, będąc jednocześnie stanowczym i życzliwym.
W szczególności:
Zrozumienie czym są granice osobiste i jak się je buduje;
Nauka wyrażania granic z szacunkiem do siebie i innych;
Rozwijanie umiejętności empatycznego słuchania i komunikacji opartej na potrzebach;
Rozpoznawanie własnych reakcji i mechanizmów obronnych;
Ćwiczenie komunikacji w trudnych sytuacjach (np. odmowa, konfrontacja, presja).
Tematyka kursu
Stawianie granic to jedna z kluczowych umiejętności, które pomagają nam zachować równowagę w relacjach z innymi i z samym sobą. Granice wyznaczają, to co jest dla nas akceptowalne, a co narusza nasze wartości, potrzeby czy komfort. Dzięki nim możemy jasno komunikować, czego potrzebujemy oraz chronić się przed przeciążeniem emocjonalnym, manipulacją lub wykorzystywaniem.
Brak zdrowych granic często prowadzi do poczucia frustracji, zmęczenia, a nawet utraty poczucia własnej wartości. Z kolei zbyt sztywne lub niejasne granice mogą izolować nas od bliskości i utrudniać nawiązywanie autentycznych relacji.
Podczas tego kursu będziemy wspólnie eksplorować, jak wyznaczać granice, które chronią nas i wspierają, a jednocześnie pielęgnować bliskość i autentyczność w kontaktach z innymi.
Tematyka warsztatów, to m.in.:
Definicja i rodzaje granic osobistych;
Rola granic w budowaniu bliskich i zdrowych relacji;
Mechanizmy psychologiczne związane z przekraczaniem granic i obroną;
Sztuka wyrażania „nie” i mówienia o swoich potrzebach bez poczucia winy;
Empatyczne słuchanie i rozpoznawanie potrzeb swoich i innych;
Strategie radzenia sobie z presją, konfrontacją i trudnymi emocjami;
Ćwiczenie stawiania granic w sposób stanowczy i życzliwy jednocześnie.
Efekty uczenia się
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą:
Świadomie rozpoznawać i nazywać swoje granice osobiste;
Budować granice w sposób, który wspiera autentyczność i bliskość w relacjach;
Komunikować swoje granice jasno, stanowczo, a jednocześnie życzliwie i z szacunkiem;
Rozwijać empatię wobec siebie i innych poprzez skuteczne słuchanie i rozumienie potrzeb;
Radzić sobie z własnymi emocjami i mechanizmami obronnymi w sytuacjach trudnych;
Budować relacje oparte na życzliwości, które sprzyjają współpracy i zaufaniu.
Metody pracy
W trakcie kursu wykorzystane zostaną różnorodne metody dydaktyczne, które wspierają aktywne uczenie się, autorefleksję i ćwiczenie nowych umiejętności w bezpiecznej atmosferze:
Mini-wykład interaktywny z prezentacją multimedialną;
Praca w parach i małych grupach;
Dyskusje wokół ważnych i trudnych tematów;
Wspólna analiza przykładów podawanych przez uczestników.
Ukończenie kursu
Każda osoba, która ukończy kurs i będzie obecna na minimum 60% zajęć, otrzyma Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
Na tym kursie istnieje również możliwość przystąpienia do nieobowiązkowego egzaminu końcowego. Mogą do niego podejść osoby, które ukończyły kurs, uczestnicząc w minimum 60% zajęć oraz dokonały terminowej opłaty za egzamin. Osoba, która zda egzamin, otrzyma – oprócz Certyfikatu – także Świadectwo Ukończenia Kursu.
Opłata za egzamin końcowy: 100 zł
Egzamin ustny z zakresu stosowania wiedzy poznanej w trakcie spotkań.